Wat kan ik doen tegen deze vorm van spam (zie beschrijving)?

Ik heb een account bij YouTube. Sinds kort krijg ik mailtjes die eruit zien (en afkomstig lijken) van YouTube, maar die in feite spam zijn: zodra je op de link "Report spam" klikt, kom je uit op een Viagra-site.

Een paar aanvullende opmerkingen:
1. Mijn YouTube-account is niet gehackt, want voor die site gebruik ik een ander e-mailadres.
2. De spam lijkt afkomstig van YouTube; afzender is "services@youtube.com"; hetzelfde als het officiële e-mailadres van YouTube dus.
3. Als ik het adres van de afzender blokkeer, kan ik op dat e-mailadres nooit meer iets van YouTube ontvangen.

De site van YouTube barst van de tips en adviezen (óók over spam), maar dit probleem staat er niet bij. Ook kan ik nergens een optie vinden om het te melden.

Dus mijn vraag: wat kan ik het beste tegen deze spam doen, zonder YouTube op de lijst van ongewenste afzenders te zetten?

Picture for question
Pieter2011
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even gecheckt en het is al een heel oud probleem, best wel raar dat dit nog steeds niet voorkomen kan worden, jou treft geen blaam trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.theregister.co.uk/2007/10/05/youtube_spam_relay/
Pieter2011
12 jaar geleden
Wat goed dat je dat gevonden hebt! Bedankt voor de link. Ik kende het probleem wel van andere (minder bekende) websites, maar dat maakt me niet veel uit. Dit vind ik toch wel wat serieuzer. Onbegrijpelijk dat YouTube daar niet keihard tegen optreedt. In de US moet daar flink wat geld uit te halen zijn, lijkt me. En bedrijven als YouTube (Google) moeten toch "makkelijk" kunnen achterhalen wie erachter dit soort spam zitten.
Nogmaals: bedankt!

Antwoorden (2)

Ik denk dat je dat mailadres wel kan blokkeren, het zou nooit afkomstig kunnen zijn van YouTube zelf. Meestal gebruiken spammers/scammers een teken uit een vreemde taal die veel lijkt op een ander teken in het Engels/Nederlands waardoor het dus legitiem lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is in dit specifieke geval niet zo, maar alsnog zou ik het gewoon in de spamfolder terecht laten komen, als je echt een mailtje van YT verwacht(ww vergeten?) kijk je daar gewoon even in.
Weinig. Waarschijnlijk heeft de spam helemaal niets met youtube te maken en is het puur toeval dat je daar een account hebt. Het is kinderlijk eenvoudig om je op internet als iemand anders voor te doen, ook via e-mail. Het enige dat je misschien kan helpen is een goede spam- of phishingfilter.

Succes!