Heb twee bio ethanol tafelhaardjes gekocht. Men zegt dat het geurloos is, maar je ruikt het wel. Gebruik bio ethanol 100%.

Is het dan slecht voor je gezondheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Zonder rook, maar ook zonder gezondheidsrisico?
Het nationaal laboratorium voor metrologie en tests (LNE – Frankrijk) heeft vier representatieve modellen van de huidige generatie bioethanolkachels onderzocht. Om de productie na te gaan van koolstofmonoxide, stikstofoxide en vluchtige organische stoffen, werden de tests in reële omstandigheden uitgevoerd. De hoeveelheid geproduceerde koolstofmonoxide werd gemeten in een normaal geventileerde ruimte. Bij drie van de vier kachels werd de drempelwaarde van koolstofmonoxide overschreden.

Sommige mobiele kachels die werken op gas of op stookolie, zijn uitgerust met een veiligheidssysteem dat gebaseerd is op de meting van koolstofdioxide (de meting van koolstofmonoxide via losse detectoren is weinig betrouwbaar en daarom leidt men ze af uit de meting van koolstofdioxide).
Eens de drempelwaarde wordt overschreden, wordt de veiligheid van het toestel ingeschakeld en valt de verbranding stil. Toestellen met bioethanol zijn niet uitgerust met een dergelijke veiligheid.

Koolstofmonoxide is overigens niet het enige gevaarlijke gas dat kan geproduceerd worden bij de verbranding van bioethanol. De lucht bestaat voor 78% uit stikstof en de verbranding van bioethanol maakt stikstofmonoxide en –dioxide vrij. De tests hebben uitgewezen dat bij de vier toestellen de geproduceerde stikstofdioxide hoger ligt dan de drempel die vastgelegd is door de Wereldgezondheidsorganisatie.

Tot slot kunnen de geproduceerde vluchtige organische stoffen op korte termijn irritatie en allergieën veroorzaken van de luchtwegen, de ogen en de huid. Op lange termijn zouden sommige vluchtige organische stoffen kankerverwekkend zijn. De kachels op bioethanol kunnen dergelijke organische stoffen uitstoten, te wijten aan de kwaliteit van de brandstof, het gebruik ervan onder de vorm van gel, de vluchtigheid van bestanddelen van de brandstof en de materialen waaruit de kachels zijn gemaakt.

Ondanks de verbeteringen die sommige fabrikanten beginnen aan te brengen aan de kachels op bioethanol, kan men niet zomaar voorbijgaan aan het gevaar van bepaalde stoffen die ze uitstoten. Het is dus noodzakelijk om de ruimte waarin men dergelijke kachels gebruikt, goed te verluchten. De tests hebben evenwel uitgewezen dat ook dat niet volstaat. Men moet dus bijkomende veiligheidssystemen voorzien.

de rest staat in de link