Windows 7 Home Premium 64-Bit (via Dell gekocht) ook op andere eigen computer te installeren mits die compatible is?

Ik heb een Dell-Inspiron gekocht. Daarbij zit de officiële Reinstallation DVD met de software voor Windows 7 Home Premium 64-Bit. Als mijn eigen oude computer compatible is kan ik Windows 7 Home Premium daar dan ook op installeren?

Op de DVD staat dat het alleen op een DELL computer kan. Indien dat zo is kun je me dan uitleggen hoe dat technisch in elkaar zit. Niet om er aan te kunnen sleutelen, zover reikt mijn kennis ook duidelijk niet :), maar omdat ik benieuwd ben hoe ze zoiets dan technisch organiseren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
1.5K

Antwoorden (3)

Bij het installeren, wordt gecontroleerd of je het installeert op een DELL-pc. Dit gaat aan de hand van hardware en bios.
Je kán het technisch gezien wel op een andere (recente) Dell pc installeren. Op een oudere Dell zal het ook niet werken. Het is officieel alleen niet legaal om het op een andere pc dan waar het bij gekocht is, te installeren.
Je hebt bij je pc een zogenaamde OEM-versie van windows 7 gekregen, deze versie is goedkoper (voor de winkel) en wordt meestal 'gratis' verkocht bij een nieuwe pc.
Anders zouden nieuwe pc's vele malen duurder zijn, door de dure windows versie.
Het is dus aan jezelf om dit te doen of niet. Voor eigen/thuis gebruik of om te testen lijkt het me niet zo'n probleem. Maar hou het dan wel binnen je eigen huis en plezier er geen anderen mee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn ook wel weer allerlei mogelijkheden om de bios/hardware controle te omzeilen. Op deze manier kan de dvd ook op andere merken pc's worden gebruikt.
Sommige werken goed, andere werken niet. Maar pas hier ook mee op, want er zijn ook programma's in omloop om dit te doen, die dan weer virussen e.d. bevatten.
En uiteraard is dat helemaal illegaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook heeft het te maken met een 8-,16-,32-,64- en 128 bits computer, in dit geval moet het een 64 bits of hoger zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel eerst moet u maken dat uw andere pc dat u Windows 7 wilt plaatsen, compactibel is met de 64 bit versie, dus allessinds een 4GB ram geheugen hebben. Zoals de vorige persoon zij mag alleen dell pc's deze dvd gebruiken + hij een een licensie key nodig voor aan te melden in windows denk ik, weet niet zeker welke installatiedvd je hebt. Als je dus geen tweede licensiekey hebt kunt u ook niet op uw anders pc windows 7 zetten + niet dell compactibel, u heeft ook een bijkomende oplossing voor dit probleem en dat is een "Windows 7 loader" installeren op uw oudere pc. Is legaal en mag van Bill Gates ;-b. Bij sommigen werkt dit, ik zeg wel bij sommige, u heeft veel verschillende legale en illegale versies van. Maar ik raad je de legale.