Hoe een =TODAY() in Excel bevriezen als er iets is ingevuld?

Hallo

Ik zou graag een datum automatisch laten verschijnen en bevriezen (bv: een specifieke cel is ingevuld). Het lijkt simpel, maar ik heb al eens rond gekeken op Google en vind nergens een goed antwoord, dat me vooruit helpt. Ik heb al dingen gelezen van VBA codering enzo, maar ik kan me niet voorstellen dat voor zoiets simpels zo veel moeite moet worden gedaan?

Is er een simpele manier om dit toch te bewerkstelligen?

Alvast bedankt!

2 jaar geleden
in: Software
1.4K

Antwoorden (2)

Het TODAY() wordt elke keer herberekend. Als je de datum van vandaag wilt in een cel die hierna niet mee veranderd dan kun je beter de knoppen CTRL ; (dus CTRL puntkomma). Dan hoef je ook niets in VBA te doen. Als je ook de tijd erbij wilt dan kun je CTRL : (dus CTRL Dubbele punt).
Automatisch dan zul je echt VBA in moeten gaan.
Je kan de herberekening die hij elke keer doet uitschakelen via File >> Options >> Formulas en dan op 'Enable interactive calculation' en zal dit ook doen stoppen (maar of je dit wilt?).
Toegevoegd op 03 juni 2021 16:41: tekst
2 jaar geleden
=Today() is niet te bevriezen. Dat bevriezen is nou net NIET de bedoeling van die funktie.

Wil je een datum bevriezen, dan gaat Excel er vanuit dat je die datum gewoon typt. Dat is veel eenvoudiger dan een hele moeilijke funktie te verzinnen.

Ik denk daarom dat je eigenlijk wat anders wil bereiken. Volgens mij wil je de creatie-datum van het bestand in de cel hebben of de save datum of iets in die zin.
Hoe je dát aanpakt staat beschreven in deze link: https://www.extendoffice.com/documents/excel/954-excel-created-last-modified-time.html#one
Ozewiezewozewiezewallakristallix