Hoe kan ik een eindtijd berekenen in Excel?

Voor mijn bijbaantje wil ik graag alles netjes bijhouden en het liefst zo makkelijk mogelijk en dus excel het rekenwerk laten doen.

Als ik een klus aanneem wordt de tijd geregistreerd. Tevens wordt er geregistreerd hoeveel minuten ik nodig had om de klus te klaren. Maar een eindtijd word niet automatisch weergeven.

Wat ik dus graag in excel wil hebben, is een formule die automatisch de einttijd berekend.
Als voorbeeld, Starttijd (18:43 uur), Tijd om klus te klaren 22:15 minuten = eindtijd 19:02:15 (uur:minuten:secondes) en dat laaste getal wil ik dat excel dat voor mij automatisch invult/berekend.

Als iemand weet welke formule ik hier voor moet gebruiken in excel hoor ik het heel graag.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Software
1.9K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank je KeesWim. Ik ken mijn zwaktes en ja hoofdrekenen is daar een van.. Maar heb je ook een serieus antwoord wat me zou kunnen helpen of zit je op deze site om slechts nutteloze opmerkingen te maken ;p ?
Thecis
3 jaar geleden
@Keeswim
In Excel kan je tijden gewoon optellen met de + functie (of SOM-functie). Daarhoef je geen ingewikkelde formule voor te maken.

Antwoorden (2)

Tijden kan je gewoon bij elkaar laten optellen. Dus als je het format goed houdt, kan je gewoon begintijd + tijdsduur laten uitrekenen.
Thecis
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, Met welke formule kan dat precies?
Want de begintijd weet ik: voorbeeld 21:34 uur. De tijd dat ik erover gedaan heb is 21:45 minuten. het zijn dus 2 getallen met verschillende waardes. Als ik dat simpel bij elkaar zou optellen met =SUM(cel+cel) dan zou ik krijgen 1.804861111. inplaats van 21:55:45 (Dit zou de eindtijd moeten zijn) Excel herkent niet dat het om een tijd getal gaat en ziet ook het verschil niet tussen het ene getal in uren en het andere getal in minuten.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Je moet wel de cel als tijd aanduiden
Thecis
3 jaar geleden
Daarom zei ik dat je hetzelfde format moet gebruiken.
De tijd kan je aangeven in hh:mm:ss. Dat is de tijdnotatie. Rechtermuisknop, Celeigenschappen en Tijd kiezen.
De tijd moet je dan dus wel aanduiden als begintijd 21:34:00 + tijdsduur 21:45 (wat Excel zal zien als 00:21:45)
Ook het format van de eindtijd moet je kiezen in Celeigenschappen als tijd. Anders krijg je de nummerieke waarde van de tijd (die 1.804861111 is de numerieke waarde van 19:19:00 wat inderdaad klopt als je 21:34 uur optelt bij 21:45 uur. De tijden zijn inderdaad wel goed opgeteld, maar het format klopt nog net niet. (want de 21:45 moet mm:ss zijn en geen hh:mm)).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ah thx, hehe dat is wat ik zocht. kon het maar niet vinden die celeigenschappen. Het is gelukt.
Bedankt allemaal voor het mee denken though ;p
De formule(nouja, het is niet een formule te noemen) =A1+B1
Zet de celeigenschappen op "tijd" en zet voor je gewerkte minuten onder het uur op 00: dus 00:22:15 in B1 en zet je begintijd in A1, en doe de optelling in C1
Toegevoegd op 14 april 2021 20:14: afbeelding
Plaatje bij antwoord