Hoe kan ik mijn pc terug naar de fabrieksinstellingen zetten?

Ik heb Windows 10 home op mijn Acer aspire pc. Ik wil pc weer verkopen en daarbij mijn harde schijf uitwissen zodat bestanden niet meer terug kunnen gehaald worden. Alleen van deze Windows is geen installatie cd\usb geleverd, Windows staat al op de harderschijf en wordt automatisch geinstaleerd. Welke programma kan ik het beste gebruiken om pc op fabrieksinstellingen zetten en al overige te verwijderen zonder dat iemand iets terug kan halen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Software
3.8K
LeonardN
4 jaar geleden
"Alleen van deze Windows is geen installatie cd\usb geleverd" Je krijgt nooit meer een CD/USB geleverd met een OS erop als het OS al is voorgeïnstalleerd op je systeem. Dat is al meer dan een decennium niet meer het geval.

Antwoorden (1)

Dat kan tegenwoordig geheel via Windows 10 zelf.
Zorg wel dat eerst al je persoonlijke bestanden op een ander medium staan dan de harde schijf of SSD in je laptop.

https://support.microsoft.com/nl-nl/help/12415/windows-10-recovery-options

De pc opnieuw instellen vanuit Instellingen

Selecteer de Startknop en vervolgens Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Herstel
Selecteer onder Deze pc opnieuw instellen de optie Aan de slag en kies vervolgens een van de opties en/of instellingen in de onderstaande tabel

Alles verwijderen

Installeert Windows 10 opnieuw en verwijdert al uw persoonlijke bestanden.

Verwijdert apps en stuurprogramma's die u hebt geïnstalleerd.
Verwijdert wijzigingen die u in instellingen hebt aangebracht.
Verwijdert apps van uw pc die de fabrikant heeft geïnstalleerd. (Als uw pc werd geleverd met Windows 10, worden apps van de fabrikant van uw pc opnieuw geïnstalleerd.)
Opmerking: Alles verwijderen > Instellingen wijzigen biedt u twee opties.

Gegevensverwijdering Aan verwijdert bestanden en schoont de schijf op. Als u van plan bent om uw pc weg te geven, te recyclen of te verkopen, gebruikt u deze optie. Dit kan ongeveer twee uur in beslag nemen, maar het zorgt ervoor dat andere mensen de door u verwijderde bestanden niet gemakkelijk kunnen herstellen.

Gegevensverwijdering Uit verwijdert alleen bestanden. Het duurt minder lang, maar is minder veilig.