Hoe kan ik het geluid van de wind in een filmpje wegfaden?

Ik heb een probleempje.. een vriendin gaat binnenkort trouwen en met de vrienden hebben we wat filmpjes opgenomen over dingen die we samen meegemaakt hebben. Bij het terug luisteren van deze filmpjes is onze tekst soms helemaal niet meer hoorbaar.. en is de wind prominent aanwezig. Heeft iemand een goede tip om het volume van de tekst te verhogen en de wind te verlagen? Of kan dit niet?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Software
2K
Amadea
4 jaar geleden
Dat zal nogal afhangen van de apparatuur en de programma's die jij ter beschikking hebt. Professionele filmmakers kunnen alles met geluiden en stemmen.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik zou vooral even wat youtube filmpjes bekijken. Voor veel audio/video editors staat er wel een tutorial die iets uitlegt over het verwijderen van ongewenst bijgeluid.
Je zal het natuurlijk nooit perfect krijgen, maar wellicht beter dan het was. https://www.youtube.com/watch?v=iUtrMyOz-DY&t=131s Gevonden met de zoekterm:
"how to remove wind noise"
(hoe windlawaai te verwijderen)

Antwoorden (1)

Je kan niet specifiek de wind uit zetten en de gesprekken harder helaas. Kon dat maar!

Je kan wel kijken of er software beschikbaar is met ruisonderdrukking. Wie weet of dat iets helpt. Echter, indien de 'tekst' totaal niet meer hoorbaar is zal dat ook zeer waarschijnlijk niet hoorbaar zijn als je het geluid van de wind weg haalt.