Excel: hoe werkt de "vertikaal-zoeken-formule"?

Voor een administratie (export vanuit ING) heb ik een groot overzicht van uitgaven. Bijvoorbeeld bij de Lidl, maar bij verschillende vestigingen:

Lidl 165 Vlaardingen VLAARDINGEN
Lidl 535 Vlaardingen VLAARDINGEN

Nu gebruik ik een functie om via vert.zoeken in een 2e tabblad het label 'Boodschappen' aan deze uitgaven toe te voegen. Echter bij het zoeken in de lookup-tabel gaat deze op zoek naar een exact match. Ik moet in die tabel dus toevoegen:

Uitgave Label
Lidl 165 Vlaardingen VLAARDINGEN Boodschappen
Lidl 535 Vlaardingen VLAARDINGEN Boodschappen

Maar eigenlijk wil ik dat in 1x alles wat begint met Lidl -> het label boodschappen meekrijgt.

Ik gebruik nu deze formule om de winkel 1:1 te machten met het uitgaven label:

=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN("*"&F52&"*";Blad2!$A$2:$B$120;2;ONWAAR);"Overige")

Waar F52 de uitgave is en op blad 2 in een tabel tussen A2 en B120 de match wordt gezocht tussen uitgaven en label. De Als.fout vergelijking zorgt ervoor dat als het niet gevonden wordt er een label 'overige' wordt toegevoegd.

LOOKUP Tabel:
Type uitgave Te gebruiken label
Lidl 165 Vlaardingen VLAARDINGEN Boodschappen
Lidl 535 Vlaardingen VLAARDINGEN Boodschappen

Thanks

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Software
1.4K

Antwoorden (1)

Je kunt een VERT.ZOEKEN formule gebruiken als je zoekt op de eerste 4 karakters, dus in dit geval 'Lidl'. De formule wordt dan:
=VERT.ZOEKEN(LINKS(A1;4);tabel;kolomnr;ONWAAR)
paulus811
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Bedankt voor je reactie KeesWim. Voor ONWAAR hoeft de tabel niet gesorteerd te zijn en krijg je alleen een resultaat bij een exacte match. Met ONWAAR voorkom je wat je in het tweede deel schrijft, want je krijgt dan #N/A als uitkomst als Restaurant niet in de tabel voorkomt. Het kan ongetwijfeld beter dan wat ik in mijn antwoord beschrijf, maar ik ken de rest van de tabel niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Allemaal goed input.
Het gebruik van: =VERT.ZOEKEN(LINKS(A1;4);tabel;kolomnr;ONWAAR) . om op zoek te gaan naar de eerste 4 karakter voor een match met LIDL is OK, maar gaat natuurlijk alleen maar op als het te-matchen woord ook maar 4 karakters heeft. Albert Heijn en de familie Albers worden hier natuurlijk door elkaar gehaald. Wellicht moet ik op zoek naar de 2e spatie in de omschrijving, daarna het aantal karakters tellen en op die term zoeken voor een match. Zou dat haalbaar zijn met Excel?? Aan de andere kant; hoeveel verschillende Albert Heijns en LIDL ben ik van plan te bezoeken. De andere reactie om 'nog te labelen'-uitgaven te noteren is uitstekend. Met mijn formule hierboven wordt het nu genoteerd als 'Overige' en die loop ik elke mand even langs om te kijken of er nog-in-te-delen mogelijk in de toekomst herhaalde uitgaven tussen zitten. Het blijft een leuke hobby zo ;-).
paulus811
5 jaar geleden
Je zou een tabel kunnen maken waar je alleen de eerste 4 karakters van de leverancier als zoekterm opneemt. Voor 'Albert Heijn' wordt dat dan 'Albe'. Zoveel leveranciers die ook met 'Albe' beginnen zullen er niet zijn. Wellicht nog beter is zoeken naar de eerste spatie, maar daar moet je een afvraging omheen zetten voor het geval er geen spatie in de leveranciersnaam te vinden is.