Welke desktop is geschikt voor Lightroom?

Dag,
Voor het programma Lightroom van Adobe zijn er een aantal vereisten. Anders is fotobewerking onmogelijk. Nu ben ik een halve digibeet en als ik antwoorden lees raak ik alleen maar meer in de war.
Voor LR is nodig (maar dat betekent nog niet dat het snel gaat!): Intel 64 bits/ minstens 2 Ghz, Microsoft Service pack 1 of Windows 10, 4 GB RAM (aanbevolen 12 GB RAM), 2 GB vrije schijfruimte, AMD, Intel Direct X12.
Lijkt simpel.. maar wat is nu het belangrijkste om zo'n programma te draaien? Sommigen zeggen de videokaart, maar dat lijkt geen vereiste voor LR..
En 12 GB RAM, is dat echt nodig?
Is 2 Ghz een minimum vereiste? Moet het meer zijn en zo ja, scheelt dit in snelheid?
En laatste vraag.. Is dan een gamecomputer altijd voldoende?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Software
2.4K
gvrox
5 jaar geleden
Heb je een bepaald budget ? RAM is niet zo duur tegenwoordig, maar als het al een overweging is, dan heb je misschien een beperkt budget. Wil je een nieuwe pc kopen of is 2e hands ook een optie ?
Cryofiel
5 jaar geleden
Vergeet vooral je beeldscherm niet! Ook al heb je de allerbeste suppertoffe desktop die er maar is, als je beeldscherm de kleuren en de contrasten niet goed weergeeft, heb je daar niets aan. Dan kun je hooguit supersnel mislukte beweringen doen... Een goedkoop scherm is gebaseerd op de TN-techniek. Zo'n scherm is waardeloos voor beeldbewerking omdat de kleuren en de contrasten afhangen van de richting van waaruit je naar het scherm kijkt. Je ziet vaak zelfs al kleurverschillen tussen de bovenkant en de onderkant van het scherm. Niet omdat de kleuren werkelijk verschillen, maar omdat je vanuit een net wat andere richting naar de bovenkant van het scherm kijkt als naar de onderkant. Een stuk beter is MVA/PVA. Onder fotografen staat IPS het beste aangeschreven. Het enige nadeel van IPS is dat het een licht "sneeuw-effect" kan geven. Daarmee wordt bedoeld dat het soms kan lijken of er wat "glinsteringen" in het scherm zitten, net als bij zonlicht dat op vers gevallen sneeuw valt.
Cryofiel
5 jaar geleden
Wil je snelheid, denk dan ook aan een SSD in plaats van aan een harde schijf. Laatste tip: denk aan de geluidsproductie. Snelle PC's produceren vaak veel warmte, en die moet met ventilatoren worden afgevoerd - maar die maken een hoop herrie. Daar wil je niet een paar uur vlak naast zitten. Zoek dus een stille PC. Die hebben vaak ventilatoren die van zichzelf al stiller zijn, en ze hebben vaak grotere ventilatoren: een grote ventilator hoeft langzamer te draaien om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen dan een klein ventilatortje, en maakt daardoor minder herrie.

Antwoorden (2)

2 GHZ is het minimum, dus ik zou toch gaan voor meer.
en ik zou voor een desktop met minimaal een I5 Intel Processor gaan.
Alles wat genoteerd staat bij de spec's die je nodig hebt, zijn belangrijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Tja, "geschikt" een pracht woord met weinig waarde in deze context.
Geschikt of beter gezegd "het zal draaien" volgens de Adobe is wat anders dan wat prettig werkt.

Eerst even de rest van je vragen beantwoorden.

wat is nu het belangrijkste om zo'n programma te draaien?
-CPU, CPU, en dan nog eens CPU (dan RAM, zal morgen even een testje voor je draaien of GPU iets doet en welke instelling dat dan is).

En 12 GB RAM, is dat echt nodig?
-Nee, dat is wat overkill, het kan geen kwaad, maar 8GB zal in bijna alle gevallen voldoen. Ik krijg op dit moment LR niet over 1GB heen, wellicht is dat anders als je veel grotere foto's gebruikt.

Is 2 Ghz een minimum vereiste? Moet het meer zijn en zo ja, scheelt dit in snelheid?
-Ja, maar het is sowieso bijna altijd meer met de CPU's van vandaag. Kijken naar Ghz is een gepasseerd station. Niet alle Ghz'en zijn gelijk.

Is dan een gamecomputer altijd voldoende?
-Een huidige GamePC zal vaak voldoen. Er is geen echte kwalificatie voor de term GamePC. Maar wat spannend is voor een GamePC is dat ook vaak voor foto en videobewerking. Een goede GamePC is dus ook vaak een goede editPC. Mooi maar dat zegt nog niks want dat verlegt het probleem naar wat is een goede GamePC?

Hoe dan ook. Als je een nieuwe (of tweedehands) PC gaat kopen is je grootste focus dus de CPU en dan de rest. Ga voor een recente een Intel i5 of i7 of als je AMD kiest Ryzen 5 of 7. Met 8GB RAM en een SSD als opstartschijf en vlotte HDD (4 TB) voor je opslag. Want ruimte is je grootste vijand in de meeste gevallen als je met foto's bezig bent.

Heb het hier ook op een PC uit 2006 (Intel Core2Duo 2Ghz, 4GB) draaien en dat werkt ook nog wel, het werkt niet supersoepel en dat ligt dan vooral aan de CPU die bij elke beweging aan een slider naar de 100% toe gaat. Het geheugen voldoet prima.
--
Op mijn andere PC (i5 3,4Ghz, 16GB) draait het veel soepeler.
Toegevoegd op 03 januari 2019 17:53: tekst