Waarom krijg ik ineens de foutmelding en wat kan ik doen om mijn bestanden te behouden?

Vanavond deed ik mijn USB stick in mijn laptop. Toen ik mijn bestanden op de usb wilde openen kreeg ik de volgende melding: De schijf in station G: moet worden geformatteerd voordat u deze kunt gebruiken. Ik kan kiezen voor: schik formatteren of annuleren.
Ik heb voor mij belangrijke bestanden op de usb stick staan en die wil ik niet kwijt. Natuurlijk kies ik voor annuleren. De melding verdwijnt dan. Maar ik kan nu de usb niet openen omdat deze melding steeds verschijnt. Ik heb al het e.e.a. uit proberen te zoeken op internet maar ik ben een leek op dit gebied. Iemand die mij eventueel uitleg kan geven? Maar dan in simpele taal aub.

5 jaar geleden
in: Software
3.1K
SimonV
5 jaar geleden
Krijg je dezelfde melding als je de stick in een andere USB-poort of computer plaatst?
dani22
5 jaar geleden
De andere poorten geven dezelfde melding. Ik heb de usb nog niet op een ander apparaat geplaatst behalve mijn mobiel. De USB stick heeft aan 1 kant een 'gewone' USB aansluiting. Aan de andere kant een smallere en wat kleinere aansluiting. Die kant kan gebruikt worden om de stick op mijn mobiel aan te sluiten en zo bestanden te openen. Als ik dat doe krijg ik op mijn mobiel de melding: formatteren als draagbare opslag.

Antwoorden (1)

Je krijgt die melding omdat je usb-stick waarschijnlijk defect is geraakt. Uit je reactie blijkt dat de stick het ook niet op een andere usb-poort of ander apparaat doet.

Soms lukt het nog de data met een herstelprogramma uit de stick te halen, zoals
EaseUS Data Recovery (Haalt gratis tot 2 Gb tevoorschijn).
https://www.easeus.com/datarecoverywizard/free-data-recovery-software.htm

Gratis goede programma’s zijn:

Recuva
https://www.ccleaner.com/recuva/download

TestDisk
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Undelete 360
http://www.undelete360.com/download.html

Photorec
https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Lazesoft Recovery
http://www.lazesoft.com/lazesoft-windows-data-recovery-free.html
___________

Wat ook zou kunnen helpen:

Checkdisk
1. Klik met de rechtermuisknop op station G:
2. Kies uit het menu onderaan: Eigenschappen
3. Klik bovenaan op het tabblad: Extra
4. Klik bij het onderdeel: Foutcontrole op Controleren
5. Klik op Station scannen

Malware kan ook verantwoordelijk zijn voor het probleem.
Check met je virusscanner en Malwarebytes
https://nl.malwarebytes.org
SimonV
5 jaar geleden
dani22
5 jaar geleden
Pfff dat is balen. Hoe kan mijn stick zonder reden kapot zijn? Ik heb de stick altijd op de juiste manier afgesloten( met veilig verwijderen). Ik zal morgen op werk nog eens op die computer proberen. Hopelijk heb ik daar iets meer geluk. En anders maar zo'n goed programma downloaden om bestanden terug te halen. Bedankt voor de reactie.
SimonV
5 jaar geleden
USB-sticks gaan helaas op een gegeven moment kapot. De levensduur van een usb-stick wordt op tien jaar gesteld. Maar dat zijn gemiddelden. Daarnaast kan condensatie door hoge temperaturen of hoge luchtvochtigheid leiden tot kortsluiting van de printplaat of corrosie van contacten.
https://www.premiumusb.com/blog/avoid-damage-to-your-usb-flash-drives
SimonV
5 jaar geleden
Ik heb nog twee opties toegevoegd. Bij mij begaf de stick het na vier jaar en kon ik de stick nog tijdelijk benaderen na het opstarten van de computer.
LeonardN
5 jaar geleden
Herstarten met stick in de usb-ingang wil idd weleens helpen.
Anders veel eruit halen en weer erin steken
Soms lukt het opeens na 10x wel
dani22
5 jaar geleden
Fijn dat jullie met mij mee willen denken. De USB stick heb ik meerdere malen (veilg) verwijderd en opnieuw aangesloten maar dat heeft niets geholpen.
Als ik de checkdisk doe en wil scannen dan lukt dat niet. Ik krijg dan de melding: kan de schijfcontrole niet uitvoeren omdat de schijf niet geformatteerd is.
De laptop opnieuw opstarten met de usb stick erin heeft helaas ook niet geholpen. Morgen nog maar even op de werkcomputer proberen. En anders 1 van de herstelprogramma's uitproberen.
dani22
5 jaar geleden
Mijn tante heef het gisteren voor elkaar gekregen. De bestanden op mijn usb zijn veilig opgeborgen op een externe harde schijf. Aangezien ik het zelf niet aandurfde een programma te downloaden en het allemaal zelf uit te zoeken heb ik haar de links doorgestuurd. Nogmaals bedankt voor de hulp. Zal ik de usb stick nu maar weggooien of alsnog formatteren en opnieuw gebruiken?
LeonardN
5 jaar geleden
Wat ik vooral aan zou raden is om een kopie van je belangrijke bestanden te hebben. Gebruik een cloudopslag, HDD-opslag en een USB-stick. Kan je haast niet fout gaan.
SimonV
5 jaar geleden
Je kunt de stick formatteren. Als deze daarna nog werkt, gebruiken als TWEEDE backup. Hij lijkt niet meer betrouwbaar.
dani22
5 jaar geleden
Bedankt heren! Ik zal dit topic nu sluiten.