Hoe kan je in een veld/tabel in Word 00:00 instellen, waarbij je met de tab-toets doorspringt naar volgende 00?

Lastig te omschrijven zonder de juiste benaming, maar je ziet wel eens in Word-documenten dat er van die grijs gemarkeerde teksten in staan... Automatisch vooraf ingevulde data of automatisch voorbereidde velden die aan te passen vallen door gebruik van de Tab-toets.

Mocht je bijvoorbeeld een paar honderd tijden onder elkaar moeten uittypen, dan hoef je niet steeds in te typen: 00 [dubbele punt] 00 uur, maar kun je door middel van de Tab-toets overspringen van de ene 00 naar de volgende 00, waarbij de : en de 'uur' automatisch staan ingevuld. Druk je dan nogmaals op de Tab-toets, dan verspringt de cursor vervolgens naar de volgende regel en kun je daar weer verder met het invullen van de eerste twee cijfers, gevolgd door een Tab etc.

De tab verspringt naar het juist veld waar bijv. 00 in staat. Je zou dan meteen met typen moeten kunnen beginnen, zonder dat je eerst de 00 moet selecteren + weghalen.

Iemand enig idee hoe deze methode heet + hoe je deze kunt toepassen? Ik heb voor mijn gevoel alle opties in Word al bekeken en ook middels verschillende zoekpogingen Google doorzocht, maar ik kom er niet uit... Wordt zo'n document dan in externe software opgemaakt? Ik gok dat de oplossing onder de Ontwikkelaars (Developers) tab zit?

Dank!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Software
1K

Antwoorden (1)

Ik zou het als volgt doen: (mogelijk niet precies wat je bedoelt)
Typ aan het begin van de regel:
00:00 uur (meteen wel een spatie er achter)
selecteer dat stuk en copieer dat (^C)
typ verolgens wat er na moet komen, sluit af met Enter.
Op de nieuwe regel doe je plakken (^V),de regel begint dan met:
00:00 uur (spatie).
maar waarschijnlijk is dit niet helemaal wat je wilt.
Dat is/heet geen ontwikkelaars tab.
Ontwikkelaars werken met daarvoor gespecialiseerde programma's.
Mocht je interesse hebben, ik kan zo'n programma voor je schrijven.
(schrijf al 50 jaar programma's, en nu voor de hobby.)
Toegevoegd op 11 september 2018 20:10: tekst