Wat voor tekst bestand kan ik het best gebruiken als ik wil dat niemand hem achteraf kan bewerken?

Als ik iemand een offerte of iets dergelijks wil mailen, hoe zorg ik ervoor dat ze geen gegevens kunnen veranderen?
PDF gaat volgens mij niet want die kan je via via volgens mij weer bewerken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Software
1.5K
TurfGraver
6 jaar geleden
Je kunt in principe alles bewerken.
VraagAntwoord66
6 jaar geleden
Het klopt inderdaad wat TurfGraver zegt. In principe kan je alles bewerken. Een pdf is een goede oplossing, maar als je nou echt wilt dat men het niet kan converteren of iets dergelijks, kan je ook een screencapture maken van de offerte. Dus gewoon een foto. Maar bedenk wel dat een foto veel meer geheugen kost dan een pdf of iets anders.
TurfGraver
6 jaar geleden
En ook een foto is te bewerken.
Dit soort beveiligingen zijn bedoeld om het moeilijker te maken dan wel origineel van aangepast aantoonbaar maken.
Een PDF met ww voor aanpassing beveiligd zal na omweg aanpassing niet meer met zelfde wachtwoord opgeslagen kunnen worden tenzij men de wachtwoord weet (hacked). Origineel bewaren is dus altijd goed idee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je pdf gebruikt, moet je die dan ook beveiligen, want anders kan die alsnog (beperkt) aangepast worden. Ik stuur zelf offertes inderdaad altijd per pdf, nog nooit problemen mee gehad.
LeonardN
6 jaar geleden
+GV Het bewerken kan je nooit voorkomen, het gaat er meer om dat je aan kan tonen aan dat het bewerkt is of dat de klant zelf een factuur opnieuw heeft opgebouwd. Hoe je dat waterdicht kan doen weet ik nog even niet. PDF's geven overigens meerdere technieken om aannemelijk te maken dat het van jou komt en ongewijzigd/gewijzigd is. Wachtwoord
Watermerk
Digitale handtekening https://helpx.adobe.com/nl/acrobat/using/signing-pdfs.html In mijn ogen is een digitale handtekening een aardige methode.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Eens met LeonardN. Een oplossing kan zijn om gewoon met ouderwets papier te werken: een offerte via de post.
Met een beetje luxe briefpapier (denk aan (glimmende) kleuren e.d.) is een kopie vrijwel altijd te herkennen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vooralsnog bedankt voor alle reacties.
Het ging uiteindelijk hoofdzakelijk om een pdf bestand.
Ik wilde gewoon een Word document beveiligen. En vond dit op Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=v_pkHyjQLiU&t=84s
Voorlopig hanteer ik dit dus.
:)
SimonV
6 jaar geleden
Zo'n oplossing was ik ook al tegengekomen.
Maar niet genoemd, omdat ik las dat je als je dit beveiligde document opent en in een andere map opslaat als 'Kopie' via 'Opslaan als', je de kopie wel kunt wijzigen.
LeonardN
6 jaar geleden
@Patcat Door alle discussie en argumenten hebben we wellicht onterecht het idee gegeven dat het uiterst makkelijk is om een PDF te veranderen ongeacht de extra maatregelen die er te nemen zijn. Dat is zeker niet het geval. PDF is op zich juist een goede methode om de eerste grapjassen tegen te houden en zelfs de wat betere kunstenaars. Ik moet zeggen dat ik zelf wat geprobeerd heb en er niet in geslaagd ben om op juiste wijze makkelijk wat te veranderen. Ik heb juist zelf mijn facturen altijd wel in PDF opgeslagen omdat dat gewoon werkt voor alle praktijk gevallen. De discussie is meer een hypothetische en theoretische.

Antwoorden (2)

Een pdf kun je beveiligen tegen bewerken.
Zo'n pdf wordt bijvoorbeeld opgeslagen als plaatje in plaats van als tekst.
Dan moet je wel heel veel kunsten uithalen om dat te veranderen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Welke stappen moet in ondernemen om hem te beveiligen?
SimonV
6 jaar geleden
Een pdf als plaatje kun je weer converteren naar een tekst-pdf.
En vervolgens bewerken. https://www.pdf2go.com/
SimonV
6 jaar geleden
Maar je kunt het proberen via bovenstaande link.
Of zie deze tips:
https://www.wikihow.com/Convert-PDF-to-Image-Files
TurfGraver
6 jaar geleden
@Patcat, Als je een PDF programma hebt, kun je in de eigenschappen van het document vaak beveiligingen instellen. Het zal dus afhangen waarmee je PDF maakt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vooralsnog bedankt voor alle reacties.
Het ging uiteindelijk hoofdzakelijk om een pdf bestand.
Ik wilde gewoon een Word document beveiligen. En vond dit op Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=v_pkHyjQLiU&t=84s
Voorlopig hanteer ik dit dus.
:)
Maak van je standaard tekst bestand een pdf-document en beveilig dat met een master-wachtwoord. Het document kan dan alleen gewijzigd worden nadat het wachtwoord is opgegeven. Dat wachtwoord weet alleen jij (als je een goed ww kiest die niet te raden is).

In feite kan tegenwoordig alles gehackt en gekraakt worden, dus ook jouw master-wachtwoord-toegang op je pdf. De pdf zal dan echter na wijzigen en opslaan een ander document zijn, waarop bij eventuele problemen achteraf is aan te tonen dat het is gewijzigd.

Om een word-bestand als pfd op te slaan, heb je alleen het programma Word nodig. Om er wachtwoorden aan toe te voegen, zul je het programma Adobe Acrobat moeten gebruiken. Er is een standaard en een pro-versie. Wachtwoorden instellen kan gewoon met de standaard versie.

Gereedschappen > Beveiliging > Coderen > Coderen met wachtwoord.
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
+ Prima antwoord!
TurfGraver
6 jaar geleden
Let wel op dat je niet ook beveiligd tegen lezen. :)
Inekez1
6 jaar geleden
Er is inderdaad verschil tussen de gewone wachtwoordbeveiliging (wachtwoord nodig om het bestand te kunnen openen) en het master-wachtwoord dat nodig is om het bestand te kunnen bewerken.
LeonardN
6 jaar geleden
Hmmm ik weet het niet. Als Reddie's antwoord weggeredeneerd kan worden dan kan dat met dit antwoord ook. Je maakt een plaatje van de PDF en maakt er weer en PDF van, die is dan onbeveiligd. Je gooit er zelf een wachtwoord op (wat je direct vergeet). De rechtszaak dient zich aan, hoe kan de klant bewijzen dat de factuur achteraf veranderd is door het bedrijf, hoe kan het bedrijf aantonen dat het de klant was? "waarop bij eventuele problemen achteraf is aan te tonen dat het is gewijzigd." Dat zie ik nog niet.
SimonV
6 jaar geleden
Bij Word kun je zien wanneer iets gewijzigd is. Een slimme hacker kan dit natuurlijk ook aanpassen.
"In feite kan tegenwoordig alles gehackt en gekraakt worden" vond ik daarom de sterkste zin.
Inekez1
6 jaar geleden
Een pdf stuur je over het algemeen per email. Als de ontvanger claimt een andere pdf te hebben ontvangen als dat de verzender beweert te hebben verstuurt, is dat volgens mij wel terug te vinden via de mailservers. Of iemand moet al de pdf gaan aanpassen èn de mailserver hacken èn de computer waarmee de mail verstuurd is hacken èn op zijn eigen computer het zo zien te veranderen dat pdf-versie 2 is ontvangen in de mail. In theorie waarschijnlijk wel mogelijk, maar voor een doorsnee offerte lijkt me dat geen realistisch scenario.
Reddie
6 jaar geleden
@LeonardN,
In ultimo heb je natuurlijk gelijk.
Je kunt zelfs de tekst overtypen en er en pdf van maken.
SimonV
6 jaar geleden
Waarbij je er dan wel voor moet zorgen dat de naam van de auteur en datum overeenkomen met die van de aanbieder van de offerte. https://cybertext.wordpress.com/2012/07/13/how-to-find-author-date-details-for-a-pdf/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vooralsnog bedankt voor alle reacties.
Het ging uiteindelijk hoofdzakelijk om een pdf bestand.
Ik wilde gewoon een Word document beveiligen. En vond dit op Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=v_pkHyjQLiU&t=84s
Voorlopig hanteer ik dit dus.
:)