Hoe type je een kleine 2 in een molecuulformule als je het lettertype niet kan verkleinen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Software
19.8K
Inekez1
6 jaar geleden
Welk programma gebruik je? Het kan per programma en per browser nogal uitmaken hoe je een cijfer in subscript (klein onderaan de regel) zet. Google op het woord 'subscript' en de naam van het programma of de browser waarin je het wil gebruiken en je komt vast bij een oplossing. Het gebruik van sneltoetsen en alt-codes is om de een of andere reden (nog) niet universeel te gebruiken.
LeonardN
6 jaar geleden
Hopen dat het werkt:

₉ ₀₁₂₃₄₅₆₇₈₉
https://productforums.google.com/forum/#!topic/docs/aPSHeGhppTI
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In Word10 Overschakelen op Subsript:
##Klik op het tabblad Start in de groep Lettertype op Subscript of druk op Ctrl+=. Overschakelen op Superscript:
##Klik op het tabblad Start in de groep Lettertype op Superscript of druk op Ctrl+Shift+=. Door opnieuw voor sub- of superscript te kiezen schakel je deze functies weer uit.

Antwoorden (3)

Met Ctrl + Alt + 2 indrukken, of Alt + 253 als cijfer intoetsen krijg je zo'n mooi 2'tje
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Hiermee krijg je een klein tweetje bovenaan de regel, dus in superscript, zoals bij een kwadraat. Gevraagd wordt een tweetje onderaan de regel, in subscript.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat was niet te begrijpen ten tijde van het antwoord omdat de foto ontbrak.
Inekez1
6 jaar geleden
Jawel: "kleine 2 in een molecuulformule"
Ik neem aan dat je W10 gebruikt.
Klik op het vergrootglas (zoeken) in de menubalk en zoek dan op "Speciale tekens" en open die.
Het beste zal dan de optie "small fonts" zijn, echter heb je een ruime keuze uit alle fonts die beschikbaar zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
PS: Je kopieert dus 1 cijfer die je wilt gebruiken (of meerdere achter elkaar) en deze heeft geen invloed op de font die je reeds gebruikt dus je hoeft niet steeds te wisselen, gewoon de font kiezen die je wilt voor de cijfers (zoals geopt "small font") , selecteren en kopieeren ne je hebt precies wat je zoekt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
als ik bij speciale tekens zoek op 'small font' staat er niks, weet u hoe dat kan?
Ik gebruik inderdaad W10
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je moet eerst zoeken op "Speciale tekens" met de zoekoptie (vergroot glas) van windows in de menubalk.
Daarna krijg je het resultaat te zien (Speciale Tekens Bureaublad app), die klik je aan.
Als Speciale Tekens is geopend dan zie je boven aan een dropdown menu die klik je aan.
Alle fonts staan op alfabetische volgorde, dus scroll je naar "small fonts".
Je zou deze ook moeten zien daar ik een standaard install van W10 heb. Wees wel alert dat je de de laatste update voor W10 hebt geinstalleerd.
Zie je hem daar niet tussen staan, dan geen idee hoe dat komt, maar niet getreurd, er zijn vele fonts beschikbaar in Speciale Tekens waar ook kleine nummers bij staan, gewoon even een paar fonts openen in die app en je ziet meteen of die nummers wat voor je zijn of niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb in de vraag een plaatje neergezet wat ik krijg als ik op speciale tekens zoek, waar moet ik nu op klikken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jammer dat ik geen picture kan toevoegen hier maar ik heb jouw picture gebruikt en ge-edit om het duidelijker te maken. https://imgur.com/a/X33g5
Boven aan zie je "Lettertype"
Die staat op het plaatje op "Arial" (rode rechthoek)
Die Arial klik je aan en dan krijg je de hele lijst met fonts op jouw pc.
Scroll naar beneden in dat dropdown menu en kijk daar of "small font" er bij staat. (Blauwe pijl)
Staat die er niet tussen dan weet ik niet waar die van jou is maar dan kun je gewoon een andere font nemen en selecteer je die door er op te drukken in dat dropdown menu.
En dan is het puur een kwestie van scrollen door de tekens die op je scherm staan (rechts van de tekens zit een schuif (Rode verticale rechthoek) om door de tekens van die font te scrollen. (Rode pijl))
Er zitten meerdere fonts tussen die ook kleine cijfers geven maar let op, die cijfers kunnen dus ook onder in die lijst met tekens staan, vandaar dat je bij elke font even moet scrollen naar beneden.
In Word alsook in Wordpad zie je rechts bij de knoppen "vet" - "cursief" - "onderstreept" en "doorstreept" nog 2 knoppen: X2 (subscript) en X2 (superscript), die kan je hiervoor gebruiken. Dus eerst de knop en dan de waarde (getal)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik bedoel niet in word maar als je bijv. iets ergens moet typen waar niet een knop staat waar je het lettertype kan veranderen.