Hoe stel ik in Excel in dat een cel op blad 1 groen kleurt wanneer een reeks cellen in blad 2 zijn ingevuld met willekeurige tekst?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Software
2.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat doe je met voorwaardelijke opmaak,
met het onderdeel "formule gebruiken om...". Maar moeten alle cellen in de reeks een willekeurige tekst bevatten, of moet tenminste één cel in de range een willekeurige tekst bevatten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb een file gemaakt waar gebruikers kunnen melden wanneer er bv iets op de computer geïnstalleerd moet worden. Elke gebruiker heeft een eigen tablad en de mogelijkheid om daar cellen in te vullen. De bedoeling is dat wanneer een gebruiker iets invult (maakt niet uit wat) in de geselecteerde velden, dat dan het vakje van de gebruiker op tabblad 1 rood kleurt.

Het beste antwoord

Stel op 'Sheet 2' in cel A1 heb je de gebruiker en dat vakje wil je rood kleuren als er in tab 'Sheet 3' in cel A1 tekst komt te staan.

Met 'voorwaardelijke opmaak' (klik op de knop en selecteer vervolgens dat je de opmaak door een formule wilt bepalen) in Excel gebruik je in Sheet2!A1 de formule

=LENGTE(Sheet3!$A$1)>0 (NL versie Excel)
=LEN(Sheet3!$A$1)>0 (EN versie Excel)

Deze formule voer je dus niet direct in de cel in, maar via de functie Voorwaardelijke opmaak (of Conditional formatting in de EN versie).

Zodra de lengte van de inhoud in cel A1 op sheet3 groter is dan 0, dus ingevuld, zal de celkleur rood worden in Sheet2 cel A1
paulus811
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb het gelijk even geprobeerd maar ik krijg de volgende foutmelding: "Voor voorwaardelijke opmaak-criteria kunt u geen verwijzingen naar andere werkmappen gebruiken."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij de oorspronkelijke vraag heb ik even een afbeelding van de foutmelding toegevoegd zodat je goed kan zien wat de precieze foutmelding is.
paulus811
6 jaar geleden
Hi Paulhave Ik heb aangenomen dat alles zich binnen 1 werkmap afspeelt. Voorwaardelijke opmaak over bestanden heen werkt inderdaad niet en ik denk dat dat het probleem is. ALs dat de bedoeling is, laat het dan even weten, want met een klein trucje lukt dat ook wel. Je hebt dan een 'hulpcel' nodig waar je eerst de waarde van het andere bestand ophaalt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo Paulus, Ik hoop dat ik het zo goed beschrijf. 1 Excelbestand waarin zich meerdere tabbladen (heet dat zo?) bevinden. Dus als voorbeeld, op blad 1 wil ik dat cel a1 rood kleurt wanneer op blad 2 cel a1 wat is ingevuld.
paulus811
6 jaar geleden
Prima beschreven, ik snap het. Wat ik niet snap is dat je de foutmelding krijgt, want deze krijg je alleen als je naar een ander bestand verwijst en dat doe je niet. Binnen 1 bestand naar een andere tab lukt bij mij probleemloos. Mocht het alsnog niet lukken, zet dan naast de cel die je wilt kleuren een hulpformule =len(sheet3!a1) Er komt dan een waarde te staan op hetzelfde tabblad direkt naast de naam. De kleur pas je aan door in de voorwaardelijke opmaak te verwijzen naar de cel ernaast, dus =B1>0 Iets minder fraai misschien, maar zo werkt het wel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook de hulpformule werkt niet wanneer ik deze invul in de voorwaardelijke opmaak. Ik krijg dezelfde foutmelding. Maar de foutmelding is toch duidelijk? Hij geeft aan dat wat ik wil een instelling over verschillende werkbladen niet lukt. Zou het gewoon niet kunnen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wanneer ik de formule zo neer zet: =LENGTE($A$1)>0 Dan werkt het wel keurig in hetzelfde werkblad.
paulus811
6 jaar geleden
Ik gebruik de Engelse versie en daar wordt standaard de naam ' Sheet1', Sheet2 etc gegeven, in de NL versie is dit Tab1, Tab2 enz. De namen van de tabs kun je zelf aanpassen door erop te dubbelklikken en omdat ik niet weet of jij dat gedaan hebt, heb ik de standaard namen gebruikt. Maar in de formule moet je natuurlijk de naam van de tab gebruiken zoals je deze onderin de tab ziet staan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat was hem! Je hebt me geweldig geholpen. Bedankt Paulus! Formule is dus uiteindelijk geworden: =LENGTE(Blad3!$A$1)>0
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Let op, bij de NL versie van Excel wordt de formule: =LENGTE(Blad3!$A$1)>0
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog 1 laatste vraag. Hoe kan ik in de formule meerdere velden toevoegen? Dus, wanneer er 1 van die geselecteerde velden ingevuld is (bijvoorbeeld 1/3) dat het vakje dan al rood wordt.
paulus811
6 jaar geleden
heel eenvoudig: =LENGTE(Blad3!$A$1)+LENGTE(Blad3!$A$2)+LENGTE(Blad3!$A$3)>0
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Super bedankt! Nog niet getest, dat ga ik morgen doen maar ben er van overtuigd dat het gaat werken.