Hoe worden ontwerpen digitaal gemaakt?

Met welke programma's of online platforms worden ontwerpen voor bijvoorbeeld schoenen gemaakt? Ik zou dus graag willen weten waarmee de tekeningen voor een toekomstig product gemaakt worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wellicht een duidelijkere titel: Met welk digitaal programma worden tekeningen voor een ontwerp gemaakt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Software
2.5K

Het beste antwoord

Het eerste ontwerp gebeurt vrijwel altijd op basis van een schets door de ontwerper op een tekentablet met pen (bijvoorbeeld Autodesk Sketchbook Pro met een Wacom Cintiq). Of een pen met tekentablet gekoppeld aan de Mac (of pc) en daarvoor wordt voornamelijk het softwarepakket van Adobe CC gebruikt (Photoshop, Illustrator, Indesign) maar ook in dit geval Autodesk Sketchbook Pro of iets vergelijkbaars.

https://www.youtube.com/watch?v=AoNmpcvcukw

Voor specifiek het ontwerpen van schoenen zijn er speciale 3D CAD programma's geschreven. De grotere merken hebben daarvoor zelfs op maat gemaakte software. Deze zijn bedoeld om 3D presentaties te maken (als animatie of foto), maar ook de schoen in productie te kunnen nemen. Daarvoor worden mallen gemaakt aan de hand van 3D objecten (eigenlijk de onderdelen waaruit een schoen is opgebouwd). Bovendien kun je met de 3D bestanden mock-ups (modellen) op schaal of ware grootte laten produceren met een 3D-printer.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Inderdaad wordt er ook vaak eerst een 2D schets gemaakt, pas als men verder wil met een idee zal men ook echt in 3D gaan werken.

Andere antwoorden (1)

Met CAD-software of wel Computer-aided Design software.

Vrij vertaald in het Nederlands betekent dit laatste "met behulp van de computer ontwerpen", of, korter, "computerondersteund ontwerpen".

CAD wordt toegepast in diverse vakgebieden waaronder de architectuur (ook wel computer-aided architectural design, CAAD), bouwkunde, landmeetkunde, civiele techniek, stedenbouwkunde, technisch beheer, werktuigbouwkunde, elektrotechniek en elektronica, staalbouw, wegenaanleg, topografie, industrieel ontwerp en archeologie.

Deze link geeft een lijst van bekende CAD software:
https://en.wikipedia.org/wiki/Computer-aided_design#Software