Hoe kan ik mijn laptop z'n geheugen uitbreiden?

Ik heb een laptop maar toen ik hem kocht was ik vergeten naar de opslag te kijken en nu heeft ie maar 128 GB opslag. Ik ben jong en wil nog wel eens een spel spelen hierop en dat kan nu niet meer want hij is al vol. Ik heb gegoogled voor extern geheugen maar ik weet het nog niet zo. Dus vroeg ik me af of iemand mij kon helpen. En het lieft zou ik gewoon een USB gebruiken in mijn laptop willen doen en dan met ongeveer 500 GB en dan dat alles voor een redelijke prijs. Iemand een idee?

Alvast bedankt voor de moeite. :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Software
17.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom vervang je de hardeschijf niet voor een grotere?
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Wat wil je nou uitbreiden?
Het geheugen of de opslag?
Dat zijn namelijk 2 verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vrager wil opslaggeheugen wat we vaak opslag of hardeschijf/usbstick/externe schijf noemen. Dat is wat anders dan werkgeheugen wat we vaak (intern) geheugen noemen. http://www.viah.nl/weetjes.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
idd MrTomaat ik zou graag meer opslaggeheugen willen bedankt voor de reacties. is het vervangen van je harde schijf enigzins duur? tusse nwelke prijzen kan het liggen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
P.S. MrTomaat je lijkt er wel wat van af te weten dus heb jij enig idee wat er allemaal bij komt kijken bij het vervangen van de harde schijf ik ben niet erg bekend op dit terein. Ik zou denken dat ik alles opnieuw zou moeten installeren of moet ik alles overzetten ik zou graag nog wat horen aan info want ik ben niet de snuggerste :D. alvast bedankt voor het lezen ;)
HeerVoldemort
6 jaar geleden
HDD vervangen van een flaptop is heel makkelijk. Deze zit meestal in de onderkant van de laptop. Daar zitten diverse klepjes die met 1 of 2 schroefjes vast zitten. Vaak kun je aan een logo wel zien welk klepje je moet hebben. Klepje los schroeven. De 2 of 4 schroefjes van de HDD losdraaien. Plastic lipje pakken schijf naar achteren trekken en eruit tillen. Dan de schijf uit de bracket (ijzeren houdertje) schroeven. De nieuwe HDD in de bracket schroeven op zijn plek schuiven. Weer vast schroeven en klepje dicht. Ik ga er voor het gemak van uit dat er een 2.5 inch HDD met sata aansluiting in zit. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker zonder het merk en model van de laptop te kennen. Een 500GB HDD van Western Digital kost €48,99 bij Alternate
https://www.alternate.nl/WD/Blue-500-GB-Harde-schijf/html/product/1247796?lk=16780 Een HDD van 1 TB van Seagate kost €54,90.
https://www.alternate.nl/Seagate/Mobile-HDD-1-TB-Harde-schijf/html/product/1266202?lk=16780 Ik zou die van 1TB nemen. Voor die paar euro meer dubbele opslag. Wat betreft overzetten heb ik geen verstand van. Ik die bij dit soort zaken altijd een schone installatie. Waarbij ik de bestanden die ik wil bewaren tijdelijk op een datastick zet. Die HDD die je uit de laptop haalt kun je overigens in een casing doen. Dan kun je deze gebruiken als externe harde schijf.
Dit is zo'n casing.
https://www.alternate.nl/ICY-BOX/IB-231StU3S-G-Externe-behuizing/html/product/1114681?lk=9295
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Overigens. Hoezo niet de snuggerste? Omdat je nog nooit een HDD vervangen hebt? Ik ken genoeg mensen die dat nooit gedaan hebben. Ik moet naar de garage als mijn auto stuk is omdat ik er zelf niets van weet :-)
Dat heeft niets met slimheid of domheid te maken. Het is gewoon niet mijn vakgebied.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
oke dankejwel
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Doe me een plezier - of eigenlijk jezelf .
Laat me niet merken dat je ooit jezelf weer naar beneden haalt met opmerken zoals "niet de snuggerste"
Je zult in je leven genoeg mensen tegen komen
die dat proberen te doen.. Je bent nog jong zoals je zei, dus een goede tijd om te gaan leren wat je nog niet weet.
Je bent er al mee begonnen om hier vragen te stellen.
Laat je niet beperken tot dingen die niet meteen je sterkste punt zijn.Je leert over tijd, afhankelijk vaan je aanleg en bevattingsvermogen.
De een leert sneller dan de ander, maar laat dat je niet tegen houden.. Bijna alles is op het internet te vinden.
Hoe je iets moet doen - juist gerichte vragen zullen je een antwoord brengen..
bv Hoe vervang je een laptop harddrive?
Met de gegevens van je laptop - op de bodem - kn je het verfijnen tot je model.
De handleiding van de laptop kan het je ook vertellen.. Google is je vriend - Leer om effectief te zoeken.. Wat betreft het overbrengen naar een grotere harddrive - Er zijn allerlei programmas - gratis - die dat voor je kunnen doen. Hieronder zijn er 4
AOMEI Backupper Standard
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Image, Clone, WinPE bootdisc
(heb goede ervaring hiermee gehad) EaseUS Todo Backup Free
http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm
http://nl.easeus.com/backup-software/todo-backup-free.html
Image, Clone, WinPE bootdisc PartitionGuru Free
http://www.eassos.com/partitionguru-free.php
Image, Clone, Linux bootdisc Backup & Recovery 16 Free
https://www.paragon-software.com/home/br-free/
Image, WinPE bootdisc Persoonlijk zou ik de Clone methode gebruiken.
Die brengt (copieert) je hele "oude " installatie naar de nieuwe schijf,. Oude eruit en nieuwe erin.
Ook goed als een backup methode.. Een Image is ook goed, maar wordt vaak gebruikt
voor herstel naar de bestaande schijf.. Notaties bij de programmas
Aanduidingen van een paar voorname onderdelen.
Image=Gecomprimeerd backup bestand.
Clone is een volledige bootable copy van je harde schijf.
WinPE is een boot CD of bootable USB stik
met een beknopte versie van Windows met hulp programmas - in bovenstaand geval - een van de backup programmas.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als opvolging een voorbeeld
Zoekterm : Laptop harde schijf vervangen
en vond deze - met voordeel.. Hoe vervang je de hardeschijf van je laptop door een SSD?
https://www.youtube.com/watch?v=bjC3K3cPEpE Dus met de EVO komt al een clone programma.. en zo zijn er honderden voorbeelden.

Antwoorden (3)

Eerlijk is eerlijk het beste is altijd intern geheugen voor intern geheugen 500 gb op hdd betaal je gemiddeld 130 euro. Voor een betere en snellere laptop zou ik een ssd kaart aanschaffen (Solid State Drive). Een goeie ssd kaart is de samsung evo 850 500 gb.
Hier bij start je laptop en bestanden ook sneller op zeker waard voor je geld.
De gemiddelde prijs zit dan rond de 170 euro. Ik weet niet tot welke laptop uw beschikt dus kan niet alles vertellen een gemiddelde prijs voor een extern hardeschijf van 500 gb is rond de 70 euro. Wil je een usb stickje hebben met 500 gb dan zit je al snel op de 220 euro. het beste is voor de intern ssd te gaan de samsung evo 850 van 500 gb ik raad wel aan dit verstandig te doen een ssd inbrengen is vrij simpel als je weet wat je doet. Een paar schroeven los draaien en er in en klaar hierbij moet je wel een back up maken van je windows dat vrij simpel is met mediacreation of gewoon contact op de nemen met windows hoe je dit het beste kan doen. Luukt dit niet een nieuwe windows 10 is rond de 30 euro. Ik weet niet hoe oud je bent maar beste is wachten op je verjaardags geld. Want een kleine upgrade kost niet niks.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik hoor graag van je wat je het liefst wilt doen kan ik je door verwijzen naar verschillende producten en een max budget is ook fijn
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou in ieder geval geen USB stick gebruiken oid. USB sticks kunnen niet snel veel bestanden tegelijk opslaan en zijn beperkt in snelheid + kwetsbaarder. Een SSD of HDD is gemaakt voor het zwaardere werk. Ik zou als ik jou was kijken naar een externe HDD van 500GB. Deze is vaak voorzien van USB3.0 dus lekker snel. Deze HDD zijn vaak niet duurder dan 50 a 60 euro. Vaak voor een paar euro meer heb je een 1TB (1000GB) HDD. Dan zet je de bestanden die nu op de 128GB staan op de externe HDD en gebruik je de 128GB voor alleen Windows, programma's en spellen. Dan is 128GB zat.
Andere optie is om de 128GB te vervangen door een 250GB SSD, dan heb je bijna het dubbele voor Windows, programma's en spellen + je koopt een externe HDD erbij zoals hierboven beschreven. Een goeie SSD is de Samsung 850 EVO. De 250GB kost rond de 100 euro
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet zulks goed advies. Het kan zijn dat een externe HDD USB 3.0 heeft, maar als de laptop dat niet heeft dan heb je er geen r**t aan. En je zit dan altijd vast aan een navelstreng, en als je pech hebt twee... Nee, gewoon die 128GB eruit, en een 1024GB er in...geen getrut met kabeltjes en extra stroomvreters. Ik zal je niet minnen voor dit treurig advies :-)
Je kunt ook een HDD Caddy gebruiken indien mogelijk.
Deze vervangt je DVD speler van de laptop.

Hierbij kun je dan een SSD aanschaffen die in de laptop gaat en in Caddy stop je een HDD naar keuze.