Waarom is een klein Wordpad document met een par foto's erbij 900MB groot?

Ik maakte een document met nog geen 100 woorden en 7 foto's in Wordpad en het is 900MB groot! Ik wilde het op mijn website maar het is dus veel te groot om vlot te downloaden als document (ik wil het wel degelijk als downloadbaar document, pdf zou ook goed zijn bijvoorbeel).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Software
1.2K

Antwoorden (2)

Je moet beginnen te kijken hoe groot iedere foto is. Rond de 600 kB is in het algemeen acceptabel. Meer dan 3 MB is meestal niet nodig. Je krijgt dit voor elkaar door ze met een fotoeditor te openen en dan te saven als jpg bestand. Als dit nog niet het gewenste resultaat oplevert, is er misschien iets geheims binnengeslopen. Zet dan je tekst even op het clipboard, sluit je bestand en maak een nieuw Wordpad bestand aan. Met contr-c kopieer je je tekst er weer in. Succes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maak eerst de foto's het juiste formaat. een foto van 10x10cm moet dan ongeveer 300x300 pixels zijn. (72 dpi) Als je een pdf maakt kun je de resolutie tot wel 3x zo hoog maken (200 dpi bijv.)
Sla de aangepaste foto's apart op, zodat je het origineel niet kwijtraakt.
Vergeet Wordpad, gebruik MS Office, OpenOffice, LibreOffice, Adobe InDesign. Maak daar je document mee. Daarna PDF maken is inderdaad erg handig, praktisch iedereen kan ermee overweg.