Hoe kun je in Excel zoeken naar verschillende waardes?

Stel je hebt:
Kolom A | Kolom B
X | 2
Y | 4
X | 6
X | 1
Y | 3
(De letters staan in een andere kolom dan de cijfers)

Als je in Excel gebruik maakt van =VLOOKUP("X1"; A2:B6;2;FALSE) dan krijg je voor X enkel de eerste waarde ('2').
Hoe kun je met een gemakkelijke manier krijgen X=9. In dit voorbeeld kun je het natuurlijk nog makkelijk zelf optellen, maar in het echte bestand zijn er een paar meer dan duizend rijen.

Het lijkt me dat het niet zo moeilijk moet zijn, maar zelf krijg ik er geen simpele formule uit.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de duidelijk hier een plaatje van Excel van de situatie: http://i.imgur.com/u1d2FVb.png

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Software
1K
kierkegaard47
7 jaar geleden
"Hoe kun je met een gemakkelijke manier krijgen X=9. " Je wilt dus alle waarden van x optellen, als ik het goed begrijp. Dat zou ik op een andere manier doen. In cel C2 zou ik iets zetten als =IF(A2="x";B2;0) (het kan zijn dat deze formule er in jouw versie van excel iets anders uit moet zien, afhankelijk van de precieze versie van excel die je hebt). En dat doortrekken naar beneden. Dit zorg ervoor dat in kolom C de inhoud van kolom B staat voor die rijen waarin in kolom A x staat, en 0 anders. Alles wat je nu nog moet doen is alle waarden in kolom C optellen, en dat kan makkelijk genoeg met de optel-tool, of door onderaan de C kolom de =SUM(..) formule te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@kierkegaard47, deze optie werkt ook, bedankt! Bij mij (Excel 2016) werkt jouw formule ook. Dat ik daar niet aan gedacht had :O.

Het beste antwoord

Dat kan door een draaitabel ('pivot') te maken van de kolommen.

Zorg ervoor dat beide kolommen een kop hebben. Selecteer de kolommen. Kies de functie draaitabellen. (Hangt van Excel-versie af, kijk eens of alt+NLT werkt).

Toegevoegd na 7 minuten:
De kolomnaam waarin de letters staan, sleep je in de draaitabel naar "rijlabels". De kolomnaam waarin de cijfers staan naar "waarden". De draaitabel geeft (als de functie 'som' aan staat) bij iedere letter dan het totaal van de opgetelde cijfers.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt! Deze manier is ook gemakkelijk. En ziet er overzichtelijk uit: http://i.imgur.com/Quc2etG.png