Zijn USB sticks beperkt houdbaar of bruikbaar; is er verschil in kwaliteit bij een lagere prijs?

Ik lees een advertentie USB sticks ... 3 jaar garantie ... voor €3,99! Ik kan mij herinneren dat ik een jaar of wat geleden €12,50 of €15 betaald heb, zonder garantie... Is die prijs afhankelijk van kwaliteit of iets anders? http://www.aldi.nl/print/kw312016/

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Software
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En nog wat jaar geleden betaalde je 100 euro of meer voor hetzelfde aantal GB's. De prijs is met opslag altijd in een dalende lijn en de omvang van de opslag in een stijgende lijn. Zo heb je dus steeds meer GB voor minder euro's. Kwaliteit, snelheid, stevigheid, houdbaarheid, merknaam zijn allemaal factoren, maar behalve snelheid moeilijk te meten. Oh en het aantal GB is natuurlijk van belang, je meldt niet heel duidelijk of het het exacte aantal GB gelijk is. Maar de prijs daalt hoe dan ook. Maar een dure snelle Corsair van 64GB kan makkelijk stukken duurder zijn dan een 128GB "merkloos"-model.
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik gebruik soms nog mijn allereerste USB-staafje. Dat heeft de destijds ongelooflijke capaciteit van maar liefst 16 MB. Tien floppy's pasten er met gemak op, en dan was er zelfs nog ruimte over...!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Tomaat Ik weet niet of er verschil is, maar verbaasde me over DRIE jaar garantie met een zo lage prijs. Mijn kennis (ik = digibeet! weet je nog :) ) is ook hiervan nihil... Meen me te herinneren dat het oude/eerste exemplaar het 'meest simpele' model was. Kan het toch niet heel erg 'groot' of duur zijn? en dat was het wel , vond ik destijds. Vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die garantie is niks schokkends. Normaliter zit er twee jaar garantie op alles en USBsticks gaan zelden kapot, en als ze het wel gaan, wie gaat er dan voor een 4 euro kostend ding de garantie claimen na 3 jaar? Kan je vermelden hoeveel GB elk van je USB-sticks zijn? Om de paar jaar verdubbelt de grootte in gigabyte. Om de paar jaar halveert de prijs van dezelfde aantal GB-sticks. Als dat niet het geval was zouden sticks van 128GB nu tonnen kosten omdat vroeger sticks van een paar MB 100 euro kostte. Mijn vader heeft ooit voor 256MB (let op MB) 100 euro betaald. Voor 256GB (dus 1000x meer opslag) betaal je nu 50 euro. Dat is dus een factor 2000 goedkoper per MB. https://tweakers.net/pricewatch/373705/sandisk-cruzer-switch-64gb-zwart.html Hier kan je mooi zien hoe in twe jaar tijd de prijs halveert van 64GB. Hetzelfde geldt voor:
HDD's
SSD's
SD kaartjes
RAM Ofwel alle geheugen is in een constante prijsval, en ook in een constante verhoging van geheugengrootte en in een verkleining van de techniek (steeds minder ruimte nodig om hetzelfde aantal GB op te slaan). http://nextshark.com/ibm-5mb-hard-drive/ 5MB is nu zo klein dat je het niet met het blote oog meer waarneemt volgen mij. Je waarneming loopt dus gelijk met die gegevens. Nu zal de prijs voor sticks niet echt veel lager meer worden dan 3-4 euro (dan wordt het economisch oninteressant immers de vervoerskosten en verkoopkosten blijven relatief hoog), maar voor dat zelfde geld zal je over een paar jaar veel hogere opslag waardes kunnen kopen. Maar de populariteit van sticks daalt al vanwege cloudopslag en sneller wordende verbindingen.

Het beste antwoord

De laatste jaren is in het algemeen de prijs van flash geheugen dragers zoals usb-sticks en SD kaartjes goedkoper geworden.

Usb-sticks maken gebruik van flashgeheugen. Steeds opnieuw iets verwijderen en opnieuw schrijven van usb-sticks gaat ten koste van de levensduur. Afhankelijk van het type flashgeheugen kan een cel tussen de 10.000 en 1.000.000 keer herschreven worden.

Als je data opslaat op een usb-stick, zal deze ongeveer tien jaar de gegevens bewaren.

Flash geheugen van bekende geheugen fabrikanten kunnen mogelijk iets langer meegaan en betrouwbaarder zijn in het gebruik.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als een USB-stick misschien ca. 10 jaar mee gaat, hoe weet je dan dat je na 9 jaar een nieuwe moet gaan gebruiken? Is er slijtage te bemerken/zien? Of moet je dan de datum van ingebruikneming onthouden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In principe moet het niet uitmaken. Alles wat ergens opstaat moet dubbel vastgelegd zijn. Maw als je USBstick het niet meer doet, zou op je HDD alles terug te vinden moeten zijn. Even naar de MM en je zet op je nieuwe stick weer het oude terug. Daarnaast na 10 jaar is een stick meestal zo klein dat je er niks meer mee kan of wil vanwege de groei van het aantal GB wat je gebruikt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helaas, ben digibeet althans in termen... ben nog steeds onwetend .
...zou je op je HDD alles terug moeten kunnen vinden??
Even naar de MM en je zet ... ??
HDD?
MM?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Harde schijf
Mediamarkt