Waarom hebben computerprogramma's eigenlijk steeds updates en nieuwe versies nodig?

Meestal merk ik geen verschil nadat er een update van een programma is geïnstalleerd. Het programma doet het gewoon goed. Waarom is er dan een update nodig?

Soms willen programma's die je nauwelijks of zeer oppervlakkig gebruikt updates downloaden. Bijvoorbeeld Acrobat Reader. Het enige wat ik wil is dat dat programma een pdf kan lezen. Dat kan hij, dus waarom nog een update?

Maar ook programma's die je veel gebruikt, bijvoorbeeld Office vraagt om updates, terwijl ik er daarna niets meer mee kan. Ik doe met Word nog precies hetzelfde als vijf versies geleden namelijk tekst uitwerken, af en toe iets vet maken en af en toe een tabel - niets meer.

Na de installatie van een nieuwe versie is het soms zoeken om functies terug te vinden - uiteindelijk doe je weer hetzelfde. Helemaal niet prettig, laat staan nuttig lijkt me.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
1K

Het beste antwoord

Vaak is het zo dat software nog niet is uitontwikkeld maar toch al op de markt komt om er dus al geld mee te verdienen. In de tussentijd hebben de ontwikkelaars dan de tijd om de rest van de fouten/problemen op te lossen en deze aan de klant te geven in de vorm van (gratis) updates. Vaak merk je als gebruiker heel weinig van die updates.
Windows updates bevatten veelal beveiligings updates.
Soms zijn er wel degelijk verschillen te vinden die waarschijnlijk alleen een gevorderde gebruiker die net iets verder in een programma graaft.
Maar ga er maar vanuit dat de meeste updates gewoon nuttig zijn.
Maar installeer ze alleen van bij jouw bekende programma's en anders google het even als je het niet vertrouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bijvoorbeeld Acrobat Reader. Het enige wat ik wil is dat dat programma een pdf kan lezen.

Maar acrobat wil dat IEDEREEN een pdf kan lezen. Kennelijk lukt dat niet omdat er foutjes worden gevonden. Die fixen ze dan zodat een beetje meer personen een pdf kunnen lezen.

Dat jij geen problemen ondervindt wil nog niet zeggen dat een ander geen problemen ondervindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als ik geen problemen heb, kan ik die updates gewoon blijven negeren? (of zelfs uitschakelen?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kan je voor kiezen. Vaak gebeurd er onder de moterkap nog wel eens iets: zoals bij windows en beveiligingsupdates. Maar soms pakt die verbetering helemaal niet goed uit voor jouw en ben je de pineut. Je zult vertrouwen in de maker moet hebben/krijgen.
Het is een beetje als wij mensen.
We leren elkedag wel iets bij. (Waar dan ook)
als we dat niet zouden doen gebeurt ee ook niks met de wereld en blijven we met de zelfde problemen zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Updates maken het programma soepeler en gebruiksvriendelijker. Vaak komen er ook nog bugs (fouten) voor in een programma waar bijvoorbeeld klachten over zijn. Met een update kun je de fout dan verwijderen.

Updates zijn eigenlijk een support aan de klanten. Het houd de klanten tevreden en het herinnert de klant aan het product! Zo wordt het product dus ook bekender bij mensen.

Daarbij komt dat mensen van afwisseling houden, een keer een nieuwe look is wel cool en geeft weer een frisse indruk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak wordt met updates nieuwe functionaliteit beschikbaar gesteld, soms zul je die gebruiken maar vaak ook niet. Updates worden meestal goed getest, maar vrijwel nooit foutloos opgeleverd. Het in gebruik nemen bij consumenten is eigenlijk de echte test en dat levert wel eens fouten op die opgelost moeten worden.

Belangrijke oorzaak is ook dat de hardware steeds sneller, beter (ok, mag je over discussieren) en efficienter wordt. Software moet op die nieuwe hardware worden aangepast en dat leidt dus tot een upgrade.

Voorbeeld; Intel heeft nu quadcore processoren en het aantal cores op een processor zal nog verder toenemen. Software moet worden aangepast om de extra cores (eigenlijk miniprocessors op een processor) wel herkennen om er gebruik van te kunnen maken.
paulus811
13 jaar geleden
zodat het beter wordt, en lekken gedicht worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Het betreft vaak een beveilingsprobleem waardoor een update noodzakelijk is. De maker heeft dan ontdekt dat het programma niet 100% veilig is en besluit dan een verbeterse versie uit te brengen.

2. Het tegengaan van piraterij. Door bepaalde delen van het programma te wijzigen kan de maker bijvoorbeeld valse licentiesleutels blokkeren zodat een illegale kopie niet meer werkt.