Hoe kan het dat een en hetzelfde videobestand op de ene computer schokkerig afspeelt en op een andere vloeiend?

Heb een videobestand van 1,7 Gb, het volgende is van toepassing:

MediaPC: dual core, 512 Mb VRAM, wordt het bestand schokkerig afgespeeld en zijn geluid en beeld uit sync

BureauPC: dual core, 1 Gb VRAM, bestand wordt vloeiend afgespeeld, alles in sync.

oud laptopje: dual core, 64 Mb VRAM, bestand wordt vloeiend afgespeeld, alles in sync, uiteraard met een kleinere resolutie.

Op alle systemen wordt dezelfde versie KMPlayer gebruikt.

Het is niet alleen bij relatief grote bestanden maar ook bij bestanden van nog geen 400 Mb dat de MediaPC uit sync speelt. Verlaging van de resolutie heeft ook geen zin. Ook het verwisselen van HDMI en VGA maakt geen bal uit!

Wat kan het zijn, ik word er gek van?!

Toegevoegd na 3 minuten:
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate 64 bits

Toegevoegd na 6 minuten:
MediaPC: 4 Gb RAM, dual core 2x 2,8 CPU

BureauPC: 8 Gb RAM, i5 CPU

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Software
1.2K
gvrox
8 jaar geleden
Wat is de resolutie en framerate van het videobestand, en welke codec is gebruikt ? Schiet het CPU percentage omhoog op de MediaPC (en niet op de anderen) ?
gvrox
8 jaar geleden
Het videogeheugen is overigens nauwelijks interessant voor video decoding, je kunt beter vermelden welk type GPU er in de systemen zit. De juiste driver is ook geinstalleerd op de MediaPC ? Het lijkt bijna alsof de hardware-ondersteuning voor video decoding niet ingeschakeld is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
MediaPC: Radeon HD5450 BureauPC: NVIDIA Geforce GT 230
redhouse
8 jaar geleden
Hoe zit het met de codec's?.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
MP4, 1920 x 1080, 8000 Kbps at 29,970 fps, AVC (High@L4.0) (CABAC 4 Ref frames)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad bij de MediaPC schiet de CPU naar 100%
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is softwarematig: in WMP speelt het bestand fantastisch af, alleen in KMP gaat het uit sync
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Net VLC geinstalleerd en die doet even raar als KMPlayer...

Het beste antwoord

Een 100% CPU gebruik wijst erop dat de hardware acceleratie niet of niet goed werkt. Volgens http://www.addictivetips.com/windows-tips/20-features-of-kmplayer-that-you-probably-dont-know-about/ (zie kopje DXVA) kan het wel aangezet worden, maar is er een component nodig van MPC (Media Player Classic). Als het dan nog niet werkt zou het herinstalleren van de Radeon driver kunnen helpen.
gvrox
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stappen gevolgd maar werkt niet. KMPlayer vervangen door Media Player Classic, dankzij jouw refs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Een 100% CPU gebruik wijst erop dat de hardware acceleratie niet of niet goed werkt Ik gebruik zelf altijd K-lite codecpack met MPC, naast VLC. Uiteindelijk is het altijd een spel tussen speler, codec, videokaart(driver), CPU en tig instellingen die o.a. weer (hardware) decoders en splitters aansturen. Er is tegenwoordig ook 2160p materiaal te downloaden. Dan maakt het voor sommige PC-configuraties niet meer uit wat je probeert. En is het altijd een stotterfeest. (moest natuurlijk ff checken of dit hier liep, maar met wat instellingen ging dat wonderwel). Ik heb het idee dat het "probleem" zit in de relatieve nieuwigheid van hardware acceleratie van GPU's ("vroeger" werd alles door de CPU afgehandeld). In het begin moest je hardware decoding dan ook vaak handmatig instellen. Nu wordt het steeds vaker herkend door spelers dat een GPU geschikt is. En dan is er natuurlijk nog het bijna oneindige aanbod van codecs en formaten die nog weer eens allemaal variabele bitrate grappen uit kunnen halen. Eigenlijk is het een puur wonder als geëncodeerde video en audio synced uit je PC komt. :D 10 jaar geleden was de kans op stotter wel een stuk groter volgens mij. De uitkomst van HW-decoding was een welkome. Waarom ik dit zit te tikken weet ik ook niet. Maar soms komt er wat uit :D.

Andere antwoorden (1)

dat heeft te maken met hooeveel ruimte er nog is en welk besturingssysteem en ook waarmee je het afspeel dus ook de versie enz.