Hoe kan ik Excel twee waarden laten vergelijken en bepalen welke waarde hoger is?

Het is de bedoeling dat Excel twee prijzen vergelijkt, de hoogste rood en de laagste groen kleurt en aangeeft hoeveel korting er gegeven moet worden op de duurste prijs om even duur te zijn.

9 jaar geleden
in: Software
9.7K

Het beste antwoord

Er zijn twee dingen nodig, 1 is de hoeveelheid korting die nodig is op de duurste prijs om even duur te zijn, hiervoor heb je de formule
=ALS(A1
Waarbij in A1 een getal staat en in B1 een getal.
Die gaat men met elkaar vergelijken.

Voor het kleuren heeft men het volgende nodig.
in Excel is hier een functie voor wat heet voorwaardelijke opmaak.
Via voorwaardelijke opmaak>markeringsregels voor cellen
Kan je groter als en kleiner als instellen voor beide cellen.

In het voorbeeld selecteer je A1 en doe je het via voorwaardelijk opmaak.
Groter als en selecteer je B1 als waarde en doe je Rood als opmaak

Dan selecteer je weer A1 en doe je kleiner als en selecteer je weer B1 en dan Groen als opmaak.

Dit doe je het zelfde voor B1.

Als het niet duidelijk is graag reactie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In dit voorbeeld staan de twee prijzen in de cellen B2 en C2, en komt de vereiste korting in cel D2 te staan.

Zet bijvoorbeeld € 10,00 in cel B2 en € 12,00 in cel C2.

In cel D2 zet je de volgende formule:

=ABS(C2-B2)/MIN(B2;C2)

Selecteer nu cel D2, klik in het Lint op Start (links bovenaan), en klik in het lint, bij het gedeelte waar onderaan "Getal" staat, op het procent-teken. In cel D2 verschijnt nu het resultaat als een percentage (in dit voorbeeld: 20%).

Selecteer nu de cellen B2 en C2. In het Lint, bij het gedeelte waar onderaan "Stijlen" staat, klik je op "Voorwaardelijke opmaak". Schuif de muis naar beneden tot "Kleurenschalen" en kies dan de kleurenschaal die linksboven verschijnt. Dit kleurt het hoogste bedrag groen en het laagste bedrag rood.

Cryofiel