Hoe kan ik in Excel horizontaal of verticaal zoeken met behulp van validatie lijsten?

(Zie bijgesloten afbeelding)

Cellen A2,B2 en C2 beschikken al over een validatie lijst. Wanneer in A2 voor 'Henk' wordt gekozen kan er in B2 alleen nog maar gekozen worden uit B6 t/m B8.

MIJN VRAAG:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat wanneer in C2 gekozen wordt voor Jan, Henk of Piet dat in D2 wordt weergegeven wat diegene heeft ten opzichte van de ander?

Dus volgorde:
Henk - Groen huis - Jan
Geeft:
Blauw huis

Jan heeft dus ten opzichte van het groene huis van Henk een blauw huis.

Hopelijk is het duidelijk genoeg.

Picture for question
9 jaar geleden
in: Software
1.3K

Het beste antwoord

Het stappenplan zou als volgt moeten zijn:

1) Bepaal aan de hand van de 1e naam in welke kolom je het 1e voorwerp wilt zoeken door te kijken welk kolomnummer de naam heeft
A3=VERGELIJKEN(A2;A5:C5;0)

2) Bepaal het volgnummer van dat voorwerp door in die kolom te kijken in welke rij het voorwerp voorkomt. De kolom maken we door vanaf het begin van de tabel een reeks te selecteren die vanaf het begin een aantal kolommen verschoven is
B3=VERGELIJKEN(B2;VERSCHUIVING(A5;0;A3-1;4;1);0)

3) Bepaal aan de hand van de 2e naam in uit welke kolom je het gezochte voorwerp wilt halen.
C3=VERGELIJKEN(C2;A5:C5;0)

4) Haal het gezochte item op uit de matrix op met de gevonden rij en kolom nummers
D2=INDEX(A5:C8;B3;C3)

Als je wilt kan dat allemaal in een formule, maar dat komt de leesbaarheid niet ten goede
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
JulianJDel
9 jaar geleden
Ontzettend veel dank! Ik zat al een week met dit probleem.