Hoe kan ik in Excel tabbladen vast zetten?

Dus freeze panes, maar dan voor tabbladen.
Ik heb een document met circa 100 tabbladen. 1 voor elk product. Nu wil ik het overzicht altijd aan de voorkant hebben, zonder dat je telkens over de tabbladen hoeft te scrollen.
Kan dit en zo ja, hoe?

Thecis
9 jaar geleden
in: Software
19.8K

Het beste antwoord

Een tabblad (of meerdere tabbladen) vastzetten zoals je beschrijft is bij mijn weten niet mogelijk.

Wat wel mogelijk is is je overzicht bijvoorbeeld in het allereerste (meest linkse) tabblad zetten. Als je onderaan kijkt zie je links van de serie tabbladen vier kleine knopjes staan. Klik eens op het meest linkse knopje. Wat je daarmee doet is het meest linkse tabblad zichtbaar maken. Je kunt er daarna op klikken om het te selecteren. Zo ben je altijd maximaal twee muisklikken van je overzicht verwijderd.

Een andere optie is met de rechter muisknop op één van die vier kleine knopjes te klikken. Je krijgt dan een lijst met alle tabbladen te zien. Vanuit die lijst kun je redelijk snel naar het gewenste tabblad navigeren.

Kies uit bovenstaande opties die optie die voor jou het makkelijkste werkt.

Toegevoegd na 1 dag:

Ik bedenk me net een andere manier, een manier die ik zelf eens heb toegepast.

Je kunt je werkbladen verdelen over meerdere werkboeken. Maak dus een nieuw werkboek aan, en verplaats je overzicht daarheen (dat kan door met rechts op het overzichtswerkblad te klikken, en dan voor 'verplaatsen' (of iets dat daarop lijkt) te kiezen.

Je overzicht staat nu in (bijvoorbeeld) overzicht.xlsx , de overige tabbladen staan in producten.xlsx .

Je kunt nu heel eenvoudig naar het overzicht via de normale Windows-manier (bijvoorbeeld Alt-Tab).

Ook kun je overzicht.xlsx op de linkerhelft van je scherm tonen, en producten.xlsx op de rechterhelft. Dat kan door rechtsboven op het venster-verkleinen-ikoontje te klikken (niet dat van Excel, maar dat van het werkboek, dat direct onder dat van Excel staat). Het kan ook door in het Lint op Beeld te klikken, en dan op "Naast elkaar bekijken" (of iets dat erop lijkt). Nu heb je overzicht.xlsx altijd in beeld, en kun je tegelijk het gewenste product-tabblad in producten.xlsx bekijken.

Cryofiel
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Deze opties wist ik inderdaad, maar vroeg me af of de mogelijkheid van het vastzetten bestond. Maar kon er niets over vinden... Dank voor het meedenken.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik heb zojuist een toevoeging geschreven. Is die methode iets dat bij jouw manier van werken past?
Thecis
9 jaar geleden
Hoi Cryo, Voor deze toepassing is het niet handig om zo te werken. Zelf heb ik ook regelmatig op deze manier gewerkt (alleen dan met 2 schermen, is gemakkelijker), maar dat waren andere omstandigheden. Niet het beste antwoord (omdat het niet kan), maar wel het beste mee gedacht. Dus + en Beste Antwoord. Thanks!

Andere antwoorden (1)

Van de optie die je zoekt heb ik nog nooit gehoord (maar dat zegt natuurlijk niets).

Een andere mogelijke oplossing voor dat probleem is om op elk tabblad een snelkoppeling te zetten naar het tabblad waar het overzicht op staat.