hoe grote lettertype word het in centimeters op papier?

bijvoorbeeld:
ik heb op papier een tekst nodig ter grote van 5 cm hoog, maar welk lettertype in office word moet ik dan hebben?
lettertypes punt groote zijn niet gelijk aan werkelijke geprinte centimeters..
is daar een verhouding voor te vinden? in plaats van dat je ieder lettertype op iedere grote moet printen op papier en zo veel `weg gegooide`papier en inkt heb.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
26.7K

Antwoorden (1)

1 typografische punt = 1/72 inch. Een inch = 2.54 cm, dus 1 punt 0.0353 cm hoog. Een letter van 5 cm is dus 5/0.0353 = ca 142 punten hoog.

(Aangezien 5 cm gelijk is aan ca. 2 inch, kun je ook simpel stellen dat het lettertype ongeveer 2 maal 72 punten hoog moet zijn !)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Dat antwoord gaf ik eerst ook, maar het klopte niet toen ik het ging testen.
De puntgrootte van een lettertype geeft de grootte van de "em square" aan, die groter is dan de normale hoogte van de tekst. Hoeveel groter hangt van het lettertype af, dus je zult toch weer moeten testen. http://www.thomasphinney.com/2011/03/point-size/
Bordensteker
9 jaar geleden
Punt voor SimonV!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@SimonV Je moet inderdaad rekening houden met een kleine (niet exact te bepalen) witruimte boven en onder het gekozen font bij gebruik van een tekstverwerker, zoals Word. Echter bij opmaak/tekenprogramma's is een vectorletter (dit ook even getest) van 72 punten ook exact 2,54 inch hoog.