Hoe kan ik in Excel 2010 verwijzingen maken naar een tabblad waarbij het tabblad de variabele is?

ik wil een verwijzing maken naar een ander tabblad. Dit lukt, maar nu wil ik een verwijzing maken waarbij het tabblad de variabele is.

een voorbeeld:
Bij een normale verwijzing naar een ander tabblad staat er bijvoorbeeld:
=Sheet2!B14

Nu heb ik een kolom met tekst:
Product A
Product B
....
Product BX

de tabbladen hebben dan ook dezelfde namen als de kolomvelden, dus tabblad "Product A", etc.

Is dit uberhaupt mogelijk en hoe moet ik de formule opbouwen?
Ik kan natuurlijk ook per veld de link handmatig aanmaken, maar aangezien ik dit voor een 70-tal producten heb en naar verschillende velden moet verwijzen in een groot overzicht wil ik dit graag met een formule doen. Scheelt erg veel tijd (ook in de toekomst).

Thecis
9 jaar geleden
in: Software
18.3K

Het beste antwoord

Dit is mogelijk met de functie INDIRECT().

Ik heb het net even geprobeerd. Op het eerste tabblad heb ik in cel A4 de tekst "Product A" gezet. In cel B4 heb ik de volgende formule geplaatst:

      =INDIRECT("'"&A4&"'!E5")

(Let even goed op de aanhalingstekens, ik vermoed dat je ze zult moeten kopiëren en plakken omdat ze niet zo duidelijk zichtbaar/onderscheidbaar zijn als ze zo dicht op elkaar staan.)

In cel B4 verschijnt nu de inhoud van cel E5 op tabblad "Product A".

Toegevoegd na 1 minuut:

Ik heb ook een variant geprobeerd.

In cel A5 heb ik alleen een hoofdletter B gezet. Dus niet "Product B", maar alleen de B.

In cel B5 heb ik de volgende variant op bovenstaande formule geplaatst:

      =INDIRECT("'Product "&A5&"'!E5")

In cel B5 verschijnt nu de inhoud van cel E5 op het tabblad "Product B".

Cryofiel
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Ik ga het proberen, dank je wel!
Thecis
9 jaar geleden
Zit me er meteen iets bij te bedenken, weet je of dit ook werkt icm vlookup functies?
Cryofiel
9 jaar geleden
Natuurlijk. Je kunt zoeken in de lijst met resultaten die al jouw INDIRECT()-functies leveren. Je kunt ook het resultaat van een VLOOKUP() gebruiken als argument van een INDIRECT().
Thecis
9 jaar geleden
Ik krijg het niet voor elkaar:
nu maar het echte voorbeeld
=VLOOKUP("totaalkosten 1-schema:";'Product'!D:F;3;0) het Product staat in cel B58. Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Je heb me al heel erg geholpen dat het uberhaupt kan, maar de laatste stap krijg ik gewoon net niet goed...
Cryofiel
9 jaar geleden
Probeer =VLOOKUP("totaalkosten 1-schema:"; INDIRECT("'"&B58&"'!D:F"); 3; 0) Ook hier geldt: er staan enkele en dubbele aanhalingstekens direct achter elkaar, dus let goed op wat je kopieert.
Thecis
9 jaar geleden
Helaas komt er hier een #REF naar voren...
In eerste instantie had ik inderdaad niet " ' " maar ' " staan, dus een dubbele aanhaling te weinig.
Maar ik krijg het nog niet werkend, helaas
Cryofiel
9 jaar geleden
Vreemd. Hier werkt het. Ik heb de formule uit mijn spreadsheet naar GV gekopieerd. Misschien zo: Eerste parameter van VLOOKUP():
een dubbel aanhalingsteken
de tekst: totaalkosten
een spatie
het cijfer 1
een minteken
de tekst: schema
een dubbele punt
een dubbel aanhalingsteken Tweede parameter van VLOOKUP():
de functie INDIRECT() met één parameter De enige parameter van INDIRECT():
een dubbel aanhalingsteken: "
een enkel aanhalingsteken: '
een dubbel aanhalingsteken: "
een ampersand: &
de cel-identificatie: B58
een ampersand: &
een dubbel aanhalingsteken: "
een enkel aanhalingsteken: '
een uitroepteken: !
de kolommen-identificatie: D:F
een dubbel aanhalingsteken: " Derde parameter van VLOOKUP():
het cijfer 3 Vierde parameter van VLOOKUP():
het cijfer 0 -- Werkt het wel als je in jouw formule (van drie reactie terug, waarin je begon met "Ik krijg het niet voor elkaar:") de tekst 'Product' verandert in de letterlijke naam van het werkblad, bijvoorbeeld 'Product A'? -- Heb je het Analysis Toolpak als Add-in geïnstalleerd?
Cryofiel
9 jaar geleden
Da's een handige tip die de formule overzichtelijker maakt. Ik kende de functie ADDRESS() nog niet, dus ik ben gewoon zelf een adres in elkaar gaan knutselen door een aantal strings aan elkaar te plakken. Ook dat doe ik trouwens liever met de &-operator dan met CONCATENATE() of TEKST.SAMENVOEGEN(), maar dat is denk ik een kwestie van persoonlijke voorkeur. Overigens, als je functienamen wilt vertalen is
http://dolf.trieschnigg.nl/excel/index.php
een handige site.
Thecis
9 jaar geleden
Hoi Cryo,
Het is gelukt. De enkele aanhalingsteken ' had ik staan als `. Dus dat werkte niet...
Waarom het daarna niet werkte is dat er een spatie voor de productnaam stond in de cel. Staan bij alle productnamen dus dat viel niet zo op (en bij de sheet staat de spatie niet.). Heel erg bedankt voor de hulp! @Maartentbm, ook heel nuttig inderdaad. De ADRES functie kende ik inderdaad ook niet (maar als ik al 3% van de functies ken zou het erg veel zijn, gezien de ongelooflijke hoeveelheid functies die in Excel zitten)...