Is er een software dat automatisch de kanten van ingescande boeken verwijderd?

Ik heb een heel boek ingescand en bij het inscannen zijn ook de zijkanten meegekomen. Nu wil ik graag de zijkanten verwijderen zodat ik het boek kan uitprinten.

Is er een software die dit automatisch kan doen? Ik wil dit liever niet handmatig doen, het gaat om 300 pagina's.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Ik denk niet dat die software bestaat.
Meestal wordt software ontwikkeld voor brede toepassingen. En het inkaderen van een tekstblok in een plaatje is nogal specifiek.
Wat je (misschien) beter had kunnen doen is met een OCR programma het plaatje laten omzetten naar echte tekst. Dan had je dit probleem niet gehad.
Hoewel je dan wel de hele tekst had moeten controleren op misfits.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je toevallig ook welke OCR programma hiervoor geschikt is? Ik heb trouwens wel een programma gevonden, genaamd PixEdit, maar het is een betaalde programma en meer geschikt voor bedrijven. Dus ik hoopte eigenlijk of je een andere programma weet?
Reddie
10 jaar geleden
@EvoTech, mijn OCR programma kreeg ik mee bij mijn Epson scanner. Die toen nog los te koop was.
Overigens:
(1) als je je ingescande plaatjes afdrukt hebben ze mestal een grijzige achtergrond. Dat kost veel inkt. Een OCR levert echte tekst, en heeft hier dus geen last van.
(2) een OCR programma maakt herkennings fouten. Dus zul je je hele tekst nog kritisch moeten napluizen op fouten, en die herstellen.
Lastige keuze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het boek wat ingescand is digitaal als pdf bestand op mijn computer.
Reddie
10 jaar geleden
@viridiflavus , het klopt wat je zegt. Maar het is niet zinnig om de OCR op de uitgeprinte pdf los te laten. Dan maak je er eerst een puinhoop van (onder andere omdat zijn pdf niet op een A4tje kan).
Beter de tekst direct van scan naar OCR om te zetten.
Ik begrijp overigens niet hoe hij aan die pdf komt. Ik ken geen scannerprogramma dat een pdf exporteert.
Met een OCR kun je de tekst manipuleren, met bmp/jpg kun je het plaatje manipuleren. Maar met een pdf kun je helemaal niets, behalve lezen en uitprinten
Verder ben ik al privé met EvoTech aan de slag om zijn probleem op te lossen. (Met dank voor je suggesties.)
O, en het boek heeft ook nog een mix van tekst en plaatjes.

Andere antwoorden (1)

Als je een heel boek hebt ingescand en wil reproduceren (uitprinten) zou ik het op de nette manier doen. Een plaatje (scan) uitprinten leest heel slecht en ziet er ook al zijn de randen eraf niet mooi uit.
Even ten overvloede, als je geen toestemming van de auteursrechthebbende (de schrijver/uitgever) hebt mag je dit wel voor eigen gebruik doen, je mag het niet verkopen of zelfs weggeven.
1) Je hebt je boek gescand en je hebt een heleboel pagina's als plaatjes op je harde schijf staan. Hierop laat je zgn. OCR Optica Character Recognition) software los. Dit is een programma dat je letters "leest" vanaf het plaatje dat je gescand hebt zodat je het kunt openen in je tekstverwerker b.v. Je kunt op de eerste link klikken, dan word je doorverwezen naar een site met gratis programma's.
2) Je kunt het boek nu fatsoeneren en opmaken in je tekstverwerker. Zou ik wel doen want dat leest makkelijker weg.
3) Wil je het echt mooi doen, maak je er een elektronisch boek van. Dit kan heel mooi en gratis met Sigil of met een plugin voor je tekstverwerker. Succes!