Windows 7 vriest opeens vast met een raar scherm, hoe los ik dit op?

Soms ben ik aan het spelen of iets anders aan het doen en dan vriest mijn scherm vast, de muis wordt gecentreerd en je kan niks meer doen reageert ook niet op CNTRL+ALT+DEL. Ook heb ik de computer helemaal leeg gemaakt en opnieuw windows geinstalleerd. Daarnaast heb ik de hele PC 2 keer gescand op virussen en heb het idee dat het aan het besturingssysteem ligt. Zie de foto voor het scherm dat ik krijg als mn PC vriest/vastloopt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
1K

Antwoorden (1)

De vaakst voorkomende oorzaken van een dergelijk probleem zijn: ofwel een verouderde grafische driver, ofwel een temperatuurprobleem.

Kijk eerst naar je grafische driver (ook wel videodriver genoemd). Kijk op de site van de fabrikant van jouw videokaart of die een nieuwere driver aanbiedt dan de versie die jij nu gebruikt, en installeer deze.

Als dat niet helpt, is het waarschijnlijk een temperatuurprobleem. Ofwel de CPU (processor), ofwel de videokaart heeft zoveel te doen dat hij heet wordt. Als de koeling dan niet voldoende is, raakt hij oververhit. Sommige chips schakelen zichzelf uit voorzorg uit, andere worden zo heet dat ze het op een gegeven moment gewoon niet meer doen.

De oplossing is: kijken of de PC zijn uitgeblazen lucht goed kwijtkan. Maak alle ventilatieroosters vrij (geen obstakels ervoor), en maak ze schoon. Zo mogelijk kun je je computer openschroeven om hem ook van binnen schoon te maken.

Bij sommige computers kun je ook in het BIOS instellen hoe snel de ventilatoren moeten draaien. Kijk eens of je daar de koeling wat kunt verbeteren. Je computer maakt dan waarschijnlijk wel meer geluid, maar hij zal niet meer zo snel vastlopen.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vet bedankt man, nu weet ik een beetje wat ik moet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okay, met de nieuwe drivers geinstalleerd diet hij het wel een stukkie langer alleen weer het zelfde probleem
Cryofiel
10 jaar geleden
Dan zullen de nieuwe drivers de belasting van de grafische kaart (of van de CPU, dat zou ook kunnen) beter regelen, zodat hij wat minder snel oververhit raakt. Maar hij raakt nog steeds oververhit. In dat geval gelden dus mijn andere tips. Als toevoeging: kijk of er geen kabels in de computer zitten die de luchtstroom blokkeren. Heb je dikke bossen kabels, bind die dan met tie raps bij elkaar, en als je ze ergens aan de zijkant kunt vastmaken (buiten de luchtstromen van de ventilatoren), doe dat dan.