Kan je in Excel een 3e kolom met tekst maken, waar je de overeenkomende waarden uit kolom 1 & 2 filtert?

Ik heb een bestand met 2 kolommen met tekst (steden om precies te zijn). Kolom A bevat dezelfde waarden als kolom B, maar kolom B heeft meer waarden (steden). Nu wil ik in kolom C de waarden filteren die alleen in B voorkomen. Is hier een handige formule / macro voor in Excel. Ik heb versie 2010.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
snap de vraag niet helemaal. een getal heeft een waarde,maar wat is de waarde van de naam van een stad
Computoon
11 jaar geleden
Het omgekeerde is me wel gelukt (de wel overeenstemmende namen in kolom C krijgen). Maar als je weet hoe dat gaat, dan is de 'uitval' uiteraard de lijst met namen die NIET in kolom A staat. Ofwel de lijst met namen die alleen in kolom B voorkomen. Advies: probeer het eerst uit op een kopie van de oorspronkelijke sheet.
Zet in cel C1 de formule: =VERT.ZOEKEN(B1;A$1:A$6;1;ONWAAR)
NB: in plaats van de '6' geef je het hoogst mogelijke rijnummer in. Denk aan de dollartekens. Kopieer de formule naar beneden. Je zult zien dat je nu de steden krijgt die in beide kolommen voorkomen.
Als een stad niet in kolom B voorkomt, krijg je de bekende #N/B. Selecteer hierna kolom A, B en C en sorteer het geheel op kolom C. Alle #N/B staan nu netjes onder elkaar. Selecteer vervolgens opnieuw kolom A, B en C maar alleen voor het deel waarvan #N/B in kolom C staan. Sorteer nu opnieuw, maar nu op kolom B. De steden van kolom B die niet in kolom A staan, staan nu netjes op alfabet. Het is een houtje-touwtje oplossing maar het werkt wel... Maar ben benieuwd of het sneller & efficiënter kan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met verticaal zoeken kan het wel: je moet dan voor "onwaar" de zoekterm uit B invullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en bij waar moet "" komen

Het beste antwoord

Het omgekeerde is me wel gelukt (de wel overeenstemmende namen in kolom C krijgen). Maar als je weet hoe dat gaat, dan is de ‘uitval’ uiteraard de lijst met namen die NIET in kolom A staat. Ofwel de lijst met namen die alleen in kolom B voorkomen.

Advies: probeer het eerst uit op een kopie van de oorspronkelijke sheet.
Zet in cel C1 de formule:

=VERT.ZOEKEN(B1;A$1:A$6;1;ONWAAR)
NB: in plaats van de ‘6’ geef je het hoogst mogelijke rijnummer in. Denk aan de dollartekens.

Kopieer de formule naar beneden. Je zult zien dat je nu de steden krijgt die in beide kolommen voorkomen.
Als een stad niet in kolom B voorkomt, krijg je de bekende #N/B.

Selecteer hierna kolom A, B en C en sorteer het geheel op kolom C. Alle #N/B staan nu netjes onder elkaar.

Selecteer vervolgens opnieuw kolom A, B en C maar alleen voor het deel waarvan #N/B in kolom C staan. Sorteer nu opnieuw, maar nu op kolom B. De steden van kolom B die niet in kolom A staan, staan nu netjes op alfabet.

Het is een houtje-touwtje oplossing maar het werkt wel… Maar ben benieuwd of het sneller & efficiënter kan!

1 minuut geleden
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zoiets, lijkt me...
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(B1;$A$1:$A$3;1;0));"";B1)
in C1, en dat naar beneden doorkopieren.

Toegevoegd na 2 minuten:
...en de range aanpassen, uiteraard.

Toegevoegd na 47 minuten:
Of de " " en B1 omdraaien, indien inverse.