Wat is het verschil tussen .avi en .mkv en welke geeft betere kwaliteit (zonder kwaliteitsverlies)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
5.3K

Antwoorden (2)

Zowel AVI als MKV zijn mediacontainers die media met verschillende codecs kunnen bevatten.

Avi kan bijvoorbeeld de codecs bevatten en is door Microsoft geintroduceerd:

DivX
XviD
Cinepak
Indeo

MKV kan bijna alle codecs bevatten.

Het kwaliteitsverlies wordt vooral door compressietechnieken bepaald en de gebruikte codec. Niet zozeer de gebruikte container.

MKV wordt bijvoorbeeld voor HD video gebruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat er meestal gebeurd is dat een blueray schijf geript en gecomprimeerd wordt en wordt opgeslagen als .MKV bestand. Niet de MKV zorgt voor het kwaliteitsverlies (en kleinere bestanden), maar de gebruikte compressiemethode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus MKV is beter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet perse. Vergelijk het met een foto die je gaat comprimeren door deze te verkleinen en vervolgens opslaat als PNG bestand. T.o.v. het originele bestand heb je door de compressie verlies van data, maar dat ligt niet aan PNG. MKV ondersteund meer codecs en worden bijvoorbeeld gebruikt voor HD films.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij welke is het beeldkwaliteit beter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En is avi precies hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Avi en MKV zijn niet hetzelfde. Ze ondersteunen verschillende codecs. Ook heb ik aangegeven dat de kwaliteit NIET bepaald wordt door de container maar door de compressiemethode. MKV is in wezen beter omdat het meer codecs ondersteunt en minder beperkingen heeft dan AVI. Als je bron HD kwaliteit is, kies dan maar voor MKV tenzij je dit niet af kunt spelen. AVI kan bijvoorbeeld Windows Media Player aan, Voor MKV heb je een andere player nodig. HD mediastreamers moeten wel MKV bestanden aankunnen.
Maar welke is nou beter? :D :D :D :D zeg het dan..... Nou zal ik het dan maar zeggen...

MKV,

als je wat downloadt is 99% van de AVI's een xvid/divx geschikt voor SD-apparaten (onder de 480 lijnen meestal dus, mijn oude divx-speler pakt ze altijd). MKV's zijn 99% Blu-ray rips welke zelf ook nog steeds 720p of 1080p zijn.

Theoretisch is AVI net zo mooi te krijgen maar in de praktijk wordt MKV gebruikt voor de HD-rips met "HD-kwaliteit" Volgens mij komt dit door de "the scene" welke bepaalde regels stelt voor het decoden van films. Als je zelf bezig gaat kan je beter naar de codec kijken dan naar de extensie/container.

ps. WMP kan AVI en MKV aan als je maar de juiste codecs geinstalleerd hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke codec moet ik hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik niet, wat ga je doen? encoderen, decoderen en als je gaat decoderen (film bekijken) licht het aan de codec die gebruikt is. Als je dit downloadt heb je ze allemaal. http://www.free-codecs.com/download_soft.php?d=6620&s=775 Als je gaat encoderen(DVD->divx bijv) ligt het eraan wat de kwaliteit is en voor wie of wat je het gaat encoderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mkv maakt het beeld vierkand hoe kan dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel eens wat je aan het doen bent, je antwoord en vraagt alleen in korte zinnen. Ik weet nog niet of je filmpjes maakt of kijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil een iso omzetten in mkz met dvdvideosoft alleen als ik hem dan af wel spelen met vlc media player maakt die het beeld vierkant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je gewoon aspect ratio niet goed gingesteld, je kan in VLC trouwens het aspect ratio later nog aanpassen. Video>Beeldverhouding>16:9 anders een andere proberen.