Wat zijn de realistische gevolgen van illegale software?

Heb een eenmanszaak naast mijn studie als technisch tekenaar. Ik gebruik zo veel mogelijk open sourcepakketten maar er zijn 2 programma's die geen gratis variant hebben en tesamen over de €1200 kost.. Vrij prijzig als student als bijbaantje!

Jaaromzet komt niet boven de €10.000, wordt ik gecontroleerd, wat is de kans en wat zou de boete zijn?( of eerst een waarschuwing? )

Weet jij het antwoord?

/2500

Je "steeld" feitelijk software van een bedrijf. Bedrijven kunnen via de rechter vragen of ze een kijkje in je pc mogen nemen. Boete ligt zo rond de 20.000 euro denk ik per programma.

Zo een pakket gaat toch wel 5 jaar mee dus dat is dan per jaar € 240 dus dat valt nog al mee. Als je gepakt wordt kan het je duizende euro's kosten.

De kans is klein, maar de gevolgen eventueel lastig. Maar over het algemeen heeft de BSA we iets beters te doen dan studenten te controleren. Afgezien daarvan zie ik niet in waarom mensen zich spullen zouden toe eigenen terwijl ze er ruim geld mee verdienen? 10% van je omzet, ik bedoel, dat is toch niet echt te gek? Daarbij zijn de kosten die je maakt om je zaak draaiend te houden direct aftrekbaar van de omzet dus zou het je zo maar 25% korting op kunnen leveren. Tenzij je natuurlijk ook nog eens geen aangifte doet over je €10.000 omzet...

Je stelt eigenlijk 2 vragen. De boete en de realistische gevolgen. Wat ook een realistisch gevolg kan zijn is dat er bij illegaal gedownloade software geknoeid is met de code. Hierdoor kun je een beveiligingslek in je systeem krijgen met alle gevolgen van dien (data verlies, stelen van data, banktransacties beïnvloeden). Houd dit dus ook in het achterhoofd.

Als niemand jou tipt zal er direct geen gevaar zijn. Helaas kunnen mensen die jou tippen bij BSA gemotiveerd worden jou aan te geven daar als ze jou snappen want degene die jou tipt kan 10% beloning ontvangen van de schadevergoeding die jij hebt moeten betalen, wat flink op kan lopen in de duizenden euro's, aldus 2011. http://tweakers.net/nieuws/72036/bsa-voert-strijd-tegen-illegaal-softwaregebruik-op.html

Ze gaan toch niet je hele inventaris af met de daarbij behorende bonnetjes? Lijkt mij niet.

tja zolang het goed gaat .. gaat het goed prive zou ik er me niet zo druk om maken , de kans dat ze ineens bij je voor de deur staan lijkt me nihil maar zakelijk , zou ik geen risico nemen als je dan verlinkt word bv dan kun je meteen stoppen met je bedrijfje denk ik. boetes zijn niet mild .... wellicht kun je naar andere opties kijken door in het eerste jaar 1 programma aan te schaffen en het jaar erop uitbreiden met de andere software die je nodig hebt ? weet natuurlijk niet of dit in jouw geval mogelijk is .. zou de info eens rustig doorlezen die ik hieronder zit suc6 De risico’ s van illegale software voor uw organisatie

Bronnen:
http://www.ictforyourbusiness.nl/index.asp...

Als het commerciële programma's zijn kan het bedrijf nogal wat van je eisen. Bij shareware loop je vrijwel geen risico. Je bent chronisch aan het evalueren en twijfelt of je een registratie (licentie) neemt. Dat je studeert kan in je voordeel werken. Het commercieel herdistribueren is echter vrijwel nooit toegestaan, ook niet met shareware. Ook is van belang waar de rechthebbende zich bevindt. Veel landen hebben afwijkende regelingen e/o sancties. Voorkomen is beter dan genezen.

ik weet van bijvoorbeeld autodesk dat je hun tekenprogramma's een maand op proef kunt gebruiken. om hiervan "misbruik" te maken zou je een systeem herstel punt aan kunnen maken voor de installatie. Als je dan na een maand moet registreren ga je terug naar voor het herstelpunt en installeer je het opnieuw. een andere mogelijkheid is om steeds de datum in je computer terug te zetten naar de desbetreffende maand. zelf gebruik ik op mijn werk inventor 2009 met licentie en thuis heb ik hem ook staan op een 2e windows installatie, waar ik steeds de datum terug zet.

Geloof me... mijn vroegere bovenbuur kreeg controle voor enkele illegale programma's, de boete deed hem zijn flat verkopen. Als je denkt dat ik zever, die mannen werken me terugwerkende kracht en denken als je het eens deed het nogal deed. Ik kreeg ooit een illegale versie cadeau van Nero... tijdje later was het programma door microsoft geblokkeerd als illegaal,... dan komt je IP op een lijst,... Mijn vriend is zo eerlijk geweest dit op te lossen. Maar voor hetzelfde geld sta je gebrandmerkt als fraudeur.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100