Hoe kun je met een ALS(IF) functie te gebruiken een kleur geven aan een antwoord ?

Ik werk in Excel, ik heb een formule gemaakt die als het getal 18 in een kolom wordt ingevoerd er een ja moet verschijnen in de kolom ernaast en als het getal kleiner dan 18 is,een nee. Nu wil ik dat de "ja" in het groen verschijnt en de "nee" in het rood. Let wel niet de cijfers maar de achtergrond van de cel. Dit bevordert de leesbaarheid. Hoe doe ik dit ?

=ALS(B2=18;$E$2;$F$2)

In B2 enz wordt het getal ingevuld,bij E2 staat het woord "ja" en bij F2 het woord "nee"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
223.7K

Het beste antwoord

Je kunt een vak automatisch laten kleuren door gebruik te maken van "conditional formatting", in het Nederlands "Voorwaardelijke opmaak". Het werkt als volgt:

1) Selecteer de cel die straks rood of groen moet kleuren, ik ga er in dit voorbeeld vanuit dat het cel C2 is.
2) Kies bovenin het menu de optie "Opmaak".
3) Kies nu vervolgens "Voorwaardelijke opmaak...".
4) Kies bij "Voorwaarde 1" vervolgens "Formule is" uit de dropdown lijst.
5) Type in het lege vak erachter de opdracht =C2=$E$2
6) Druk op de knop "Opmaak..." en stel op tabblad "Patronen" de gewenste kleur groen in.
7) Druk op "OK" om terug te komen in de voorwaardelijke opmaak box.
8) Druk op "Toevoegen >>" en de mogelijkheid voor een 2e voorwaarde verschijnt.
9) Kies bij "Voorwaarde 2" vervolgens "Formule is" uit de dropdown lijst.
10) Type in het lege vak achter "Voorwaarde 2"de opdracht =C2=$F$2
11) Druk op de knop "Opmaak..." en stel op tabblad "Patronen" de gewenste kleur rood in.
12) Druk op "OK" om terug te komen in de voorwaardelijke opmaak box en nogmaals op OK om terug te keren in cel C2.

De cel kleurt nu mee met de inhoud die Ja of Nee kan zijn.

Als je dit in meerdere cellen wil, bijvoorbeeld in alle cellen van kolom C, dan blijf je op cel C2 staan en kies je bovenin Excel bij de iconen het kwastje (waardeplakken). Er verschijnt een kwastje naast je cursor. Klik nu de volgende cel aan (bv. C3) met dit kwastje, de voorwaardelijke opmaak die je zojuist hebt uitgewerkt is nu ook gekopieerd naar deze cel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wil je heel veel cellen van deze opmaak voorzien? Ga op cel C2 staan en klik het kwastje aan met een snelle dubbelklik. Je kunt nu meerdere keren met het kwastje op andere cellen klikken die dezelfde opmaak moeten krijgen, de kwast blijft actief totdat je op de escape toets drukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je gebruikt hiervoor conditional formatting. Dit geef je niet aan als formule in de cel zelf. Maar je selecteert de cel en daarna geef je conditional formatting aan .

Ik heb geen excel bij de hand dus kijk even op de link waar je die optie precies kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is kun je dit vinden onder "voorwaardelijke opmaak." Ik weet echter niet welke versies van Excel dit allemaal ondersteunen.

Hoe dit exact werkt is lastig te beschrijven in 2500 woorden, maar in de link staan een uitstekende uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is al vaker voorbij gekomen, zelfs in complexere vorm. Een antwoord is uitstekend te geven in 2500: http://www.goeievraag.nl/zoek?q=voorwaardelijke+opmaak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor één bepaalde versie van Excel: Ja. Aangezien Office 2007 veel anders is dan de vorige versies leek me dat niet echt handig. Daarnaast is het nutteloos om iets letterlijk over te gaan typen als je ook een nette verwijzing kun maken naar een link waar het mooi wordt uitgelegd. Mochten er dan vragen zijn ontvang je deze vanzelf.