Excel: hoe tel je alleen die velden in regels waar aan een bepaalde voorwaarde is voldaan?

Stel: je hebt een excelsheet met een heleboel regels. Elke regel bestaat uit velden in de kolommen: Naam, leeftijd, geslacht, lievelingskleur.

Ik wil eronder een veld hebben met het totale aantal leeftijdsjaren van de mannen in dit rijtje.

Bestaat er een formulie die de waarden sommeert in kolom X, wanneer voldaan is aan een bepaalde voorwaarde in kolom Y?

Zoiets als AANTAL.ALS, maar dan iets complexer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
1.9K

Het beste antwoord

Excel kent ook de functie SOM.ALS(bereik 1;criterium voor bereik 1;bereik 2). Hiermee worden alleen de waarden in bereik 2 opgeteld waarbij in bereik 1 de opgegeven waarde staat.

Wanneer je bij het criterium ipv de gewenste waarde ("m", of "man") een cel neerzet (K2 bijv.), kun je door die cel te wijzigen de berekening aanpassen.

Het kan nog mooier wanneer je de bereiken een naam geeft door de waarden te selecteren ( de leeftijden bijv.) en op het ribbon 'Formules' een naam aan het bereik toekent. Hierdoor kun je in je formules naar de naam verwijzen ipv een reeks cellen:

=SOM.ALS(geslacht;K2;leeftijd)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat per regel moet worden bepaald of deze regel wel of niet moet worden meegenomen kan het eigenlijk niet zomaar onderaan een andere kolom.

Een tussenoplossing die ik veel gebruik is het toevoegen van een kolom en hier een formule in zetten die bepaalt of een regel wel of niet moet worden meegenomen in de formule, deze kolom vervolgens verbergen, en dan onderaan in kolom X een somfunctie neerzetten op de verborgen kolom.

In jouw voorbeeld staat in kolom X de leeftijd en in kolom Y het geslacht. Ik zou dan in kolom Z de formule gebruiken:
=ALS(Y1="man";X1;0) en deze doorkopiëren op elke regel van de tabel.

Onderaan kolom X zet je vervolgens:
=SOM(Z1:Z99)

De 99 kun je natuurlijk aanpassen als de tabel langer of korter is. Tenslotte kolom Z verbergen en klaar is kees.