Hoe kan het dat mijn PC wel vanaf de harde schijf kan booten (XP) maar de harde schijf in de BIOS niet wordt herkend?

Met als vervelend gevolg: ik kan Windows XP niet herinstalleren want tijdens de installatie wordt mij verteld dat er geen schijf in de kast zit.

De schijf zit op SATA. Een andere schijf helpt niet, schijf is gezond (geen problemen volgens 'SMART'), het ligt ook niet aan de kabel, de voeding is in order, via USB aansluiten helpt ook niet (mbv een USB-SATA 'adapter') en de BIOS heb ik al eens gereset (ook de batterij vervangen).

Hoe kan dit en wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik volg deze vraag, en je krijgt een Goeie Vraag markering. Dit omdat mijn vader het zelfde probleem, goh, wat ben je toch eigenlijk weinig zonder pc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja inderdaad, gelukkig heb ik zelf nog een goed werkende laptop :-)

Het beste antwoord

Het probleem zit in Windows. Die herkent bij de installatie je harde schijf niet. En dat komt weer omdat hij de juiste driver mist om je SATA schijf te herkennen.
Je kunt twee dingen doen:
Of: Zet in je BIOS je SATA/IDE-instelling op: Legacy.
Dat zal wel helpen.
Zo niet, dan ben je gedwongen om bij de fabrikant van het moederbord de SATA-driver te downloaden.
(dat zijn een paar kleine bestandjes met aan het einde INF en OEM)
Die MOET je op een floppy zetten bij XP.
Al heel vroeg bij de installatie van Windows druk je dan op F6 en wijst hem de weg naar de drivers op de floppy.
escape