'Programma reageert niet', kan je het laten reageren versnellen?

Je kent het wel, je bent met iets bezig, je hebt er uren aan gewerkt, en ineens reageert het niet meer. Je bent vergeten op te slaan. Precies iets wat ik nu heb.
Is het soms dat een programma dan ook nooit meer zal reageren tenzij je die opnieuw opstart. Of is er voor mij nog hoop? Kan ik het misschien versnellen door processen te beëindigen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
14.9K

Het beste antwoord

Hoeft geen probleem te zijn. Vaak lopen er meerdere processen tegelijkertijd op je computer waardoor hij het niet meer aan kan. Hij zal er dan voor kiezen om 1 of meerdere programma's stil te leggen.

De beste oplossing is inderdaad regelmatig opslaan, maar doordat je vaak intensief bezig bent dan zou het kunnen dat je het toch vergeet.

Wat je dan kan doen is op ctrl, alt, delete te drukken in deze volgorde zoals hierboven beschreven is. Dan zal je een scherm krijg, dit kan een window zijn, maar bij windows 7 krijg je dus een heel scherm ervoor. Nou ja laat je niet al te veel afleiden door mijn gemumbojumbo. Scherm of window dus daarop moet je klikken op het kopje "taakbeheer". Dan krijg je een window te zien met daarin alle lopende processen van je computer. Sommige staan dan op "geactiveerd" en sommige geven een storing aan. De storing zal dan zijn "programma reageert niet" Wat dan het handigst is om te doen, alle programma's die je op dat moment niet perse nodig hebt af te sluiten, dit kan je gewoon binnen de taakbeheer window doen. Ik zit op mijn werk anders zou ik je screenshots laten zien, maar het is niet zo moeilijk.

Als je klaar bent met alle programma's die je niet nodig hebt af te sluiten dan kun je (als dit nog niet gebeurd is) het programma selecteren en op de knop heractiveren drukken. Dit zal aan je computersnelheid liggen hoe snel dit gaat, maar meestal zal het programma weer opstarten.

Wanneer het programma weer opgestart is sla dan eerst je werk op. Sluit het programma b.v. Word dan af en start het daarna pas weer opnieuw op. Meestal werkt dit heel goed en kun je daarna gerust weer verder werken.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Grts Taco
PS. Vergeet niet regelmatig op te slaan ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wanneer een programma niet meer reageert, kan dit komen doordat je te veel programma's open hebt staan, als dit het geval is zal heb programma binnen 1 á 2 minuten vanzelf weer reageren.

Wanneer dit echter langer blijft staan, kan ik je verzekeren dat het niet meer gaat werken, dan is het programma gewoon gecrasht..

De enige manier om dit tegen te gaan is door gewoon tussendoor af en toe even op te slaan, want nu ben je alles kwijt ;)

Als het vaker voorkomt dat dit programma opeens niet meer reageert moet je proberen om het even up te daten, of misschien je drivers te updaten, maar zelfs dan komt het af en toe gewoon weleens voor dat je programma crasht, niks meer aan te doen nu, was het maar zo dat programma's als word automatisch zouden opslaan tussendoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat als je te veel programma's open hebt staan dat dat het probleem is. Er kan nog veel meer spelen, maar meestal zal je niet alleen door de programma's te sluiten kunnen heractiveren. We op de manier zoals ik in mijn antwoord vermeld hebt. Chrashen doet een computer niet zomaar, dan is er echt iets mis en dan heb je vaak veel meer andere problemen.
Het programma is dan bezig met iets wat niet meer reageert. Dit kan je meestal niet onderbreken. Het zijn zaken als iets naar de disk schrijven of er van lezen, danwel naar het netwerk lezen of schrijven. Als er geen reactie van de andere kant komt, dan hangt het. Soms lukt het, als het hangt op je netwerk, om de netwerkkabel eruit te trekken, danwel draadloos uit te zetten (knopje op laptop) oid. Dan geeft je hardware een fout en zal je software doorlopen.
Wat heel soms ook nog wel eens werkt is om je DVD-schijf te openen en/of USB-stick/muis/toetsenbord erin en eruit te halen, want ook dat geeft een hardware signaal, waardoor het opeens weer begint te lopen allemaal.