Wie kan mij helpen om een formule te vinden voor onderstaande puntentelling ??

Met het WK had ik een poule lopen, met de volgende puntentelling:
Winst of gelijk spel voorspelt: 5 punten.
Juiste doelpunten voorspelt thuisspelend team: 2 punten.
Juiste doelpunten voorspelt uitspelend team: 2 punten.
Juiste uitslag voorspelt: 1 punt.

Alles werd automatisch ingevuld, werkte goed, alleen de puntentelling, we hebben met 4 man over een formule zitten te na te denken, maar we kregen het niet voor elkaar, dat als we de eindstand invulde, dat voor iedere deelnemer dan automatisch deze score werd berekend, aan de hand van de uitkomst,
Opgelost door links de naam deelnemer te zetten, bijv. rij 1,
daaronder de wedstrijden, met daarnaast de voorspelling, rij 2
rechts van de naam dus gewoon de puntentelling erboven neergezet, als geheugensteun, op rij 1 5, 2, 2, 1,, daarnaast: totaal.
en dan op rij 2, van links naar rechts de boel nalopen, invullen wat de voorspelde score was, en bij totaal dan kwam dan netjes het aantal verdiende punten te staan.
Alles werkt perfect, na het invullen van de scores, alles word ook doorberekend op andere tabbladen in een overzicht, automatisch, alleen dat we dus iedereen handmatig moesten in gaan vullen, en dat was erg tijdrovend.

WK al voorbij, we richten ons nu op het EK, maar we krijgen het maar niet voor elkaar, om een passende formule te vinden..
Indien wenselijk, kan ik wel een voorbeeld plaatsen

Toegevoegd na 17 minuten:
Voorbeeld: NL - DL 2-0
Speler voorspelde 2-1
Verdiend 7 punten .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
2.8K
ronron1212
13 jaar geleden
wil je de totalen van de verdiende punten opgeteld zien en onder elkaar of wat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van rij 1 tot en met 4 staat de daadwerkelijke poule, ernaast kan ik dan de daadwerkelijke score invullen.
zeg in vak f en h.
in rij 6 tot en met 10 staat de naam van de deelnemer, en daaronder dezelfde poule, met dan op vak f en h hun voorspelling.
nu moet ik dus iedereen handmatig nakijken, wat ze voorspeld hadden, en dan de punten wat ze verdiend hebben handmatig invullen.
En we kunnen maar geen formule vinden, die dus voor elke deelnemer dit dan automatisch doet, dat als ik de daadwerkelijke score invul, dat excel het vanzelf uitrekent, aan de hand van wat ze voorspeld hadden...

Het beste antwoord

Het lijkt lastig (en is het misschien ook wel een beetje). Wat je moet doen is per situatie een 'als' (of 'if' in een Engelse Excel versie) opzetten. Je hebt 4 situaties die punten op kunnen leveren. Vervolgens plak je de individuele 'als' formules aan elkaar tot 1 formule. Die kun je naar de spelers en wedstrijden kopiëren.

Hieronder zie je een voorbeeld met onder het schema de totaalformule en stukken waaruit deze is opgebouwd. Als je de Excel file wilt, stuur me dan even een pb. Scheelt een hoop overtikken.
Plaatje bij antwoord
paulus811
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij heb ik dat destijds opgelost door de in te vullen scores te verdelen over meerdere cellen.

1 cel voor de toto (1=thuisteam wint, 2=uitteam wint, 3=gelijk). En vervolgens als de gebruiker 2-1 voorspelt de 2 in een aparte cel en de 1 ook.
Dan controleer je daarna apart of de toto score gelijk is aan de juiste toto en of de doelpunten van team 1 kloppen en/of de doelpunten van team 2 kloppen.

Als je interesse hebt, stuur me dan even een PB, dan kan ik je de versie sturen die ik al enkele jaren met vrienden gebruik.