Wat is Clubhouse?

Ik heb op best veel sociale media een account. Ik hoorde een paar meiden in de trein praten over Clubhouse, een nieuw platform? Het bestaat in ieder geval niet zo lang. Ik vroeg mij af wat Clubhouse is en wat je daar zoal kan doen/wat het zo anders maakt dan andere sociale media.

1.4K
Antoni
2 jaar geleden
Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Clubhouse_(app) vind je daarover allerlei informatie. 'Clubhouse is een social media applicatie die functioneel volledig draait om audio. Clubhouse geeft geregistreerde gebruikers de mogelijkheid om live gesprekken te voeren en bij gesprekken mee te luisteren.' 'Als ware het een digitaal clubhuis − daarom de naam van de app − biedt Clubhouse gebruikers toegang tot verschillende 'kamers' waarin de gesprekken worden gevoerd. Sommige kamers zijn openbaar, andere zijn besloten. In openbare kamers kan iedereen die dat wil naar binnen gaan en meeluisteren met het gesprek. Een moderator leidt de discussies door luisteraars in sprekers te veranderen of ze weer te dempen. Luisteraars kunnen de hand op steken als ze als spreker willen worden aangewezen. Deze gesprekken kunnen in een agenda worden aangekondigd, maar worden niet bewaard en kunnen niet worden teruggeluisterd.' Lees er meer over op https://nl.wikipedia.org/wiki/Clubhouse_(app).

Antwoorden (1)

Clubhouse is een social media-app die zich puur focust op het voeren van constructieve gesprekken. Alles draait dus om live audio. Dit in tegenstelling tot andere sociale apps, zoals Facebook, Instagram en Twitter, waar het voornamelijk draait om het posten en delen van content. Op Clubhouse zul je dus geen berichten zien over een 'outfit of the day' (#ootd), avocado toast of een 'random' bord met spaghetti. Want ja, dat heeft die vage kennis gisteren gegeten en die 'onmisbare informatie' moet blijkbaar niet aan je voorbijgaan.
Maar wat kun je dan wél vinden op Clubhouse? Een interview met Elon Musk, een informatief gesprek over het creëren van passief inkomen en investeringsmogelijkheden, een dialoog met Oprah Winfrey en een kritisch gesprek met comedian en ondernemer Kevin Hart, de mogelijkheden zijn eindeloos. Het gaat dus om échte interactie en het uitwisselen van informatie.

Exclusiviteit
De focus op live audio maakt Clubhouse dus uniek, maar dat is slechts het tipje van de sluier. Exclusiviteit speelt namelijk ook een belangrijke rol. Clubhouse is namelijk alleen op uitnodiging te gebruiken. Dit houdt in dat iemand jou dus moet uitnodigen alvorens jij kunt deelnemen. Jij kunt vervolgens vijf mensen uitnodigen (voorheen waren dat er minder).

Het verschil tussen Clubhouse en een podcast
Ook moet de app niet worden verward met een podcast. Het draait inderdaad om audio, maar alle gesprekken vinden 'realtime' plaats. Het voordeel hiervan is dat er optimaal gebruik kan worden gemaakt van de snelheid van communicatie en transparantie. Het is alsof je een interessant gesprek volgt/voert op een feestje. Je kunt deelnemen aan zo’n gesprek door een 'room' te betreden. Je kunt het dus niet achteraf beluisteren.

Hoe kan ik gebruikmaken van de Clubhouse-app?
Nadat je bent uitgenodigd, kun je een profiel aanmaken. De app is vooralsnog alleen nog maar beschikbaar voor iOS-toestellen. Er wordt wel gewerkt aan een app voor Android.
... die er inmiddels is.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.clubhouse.app&hl=nl&gl=US
SimonV