Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je screenshots zien op je Instagram verhaal?

Kan je het zien wanneer iemand een screenshot van jouw verhaal maakt op Instagram? Ik dacht te hebben gelezen dat Instagram zoiets een tijdje als try-out had. Ik kan momenteel niet zien of iemand printscreens maakt van mijn Instagram Stories. Dat kan betekenen dat niemand überhaupt screenshots van mijn verhalen maakt of dat ik de meldingen voor screenshots nog niet heb ingeschakeld. Op Instagram moet je soms nog dingen activeren voordat ze werken, vandaar.

65.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee. Of je nu een screenshot (of schermopname) maakt van een verhaal, een bericht of zelfs een reel, Instagram laat de andere gebruiker niet weten dat je hun inhoud hebt gescreend.

In februari 2018 ging Instagram opeens notificaties sturen naar gebruikers wanneer je een schermafbeelding van een verhaal had. Enkele maanden later, in juni, was de functie weer opgeheven, wellicht vanwege de vele kritiek erop of omdat het daadwerkelijk slechts om een test ging, zoals Instagram toen beweerde.

Anders is dat wanneer het verdwijnende inhoud betreft. In dat geval stuurt iemand jou een beeld dat je apart moet openen en dat dus niet in een chatbericht zichtbaar is. Een verrassing dus, die mogelijk na enkele seconden alweer verdwijnt, afhankelijk hoe de verzender dat heeft ingesteld. Bij interessante inhoud is de verleiding wellicht groot om er een schermafbeelding van te maken, maar pas op, in dit geval krijgt de ander daar wél notificatie van. Ook wanneer je het beeld een tweede (en tevens laatste) keer afspeelt, wordt de ander daarvan verwittigd.
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding