Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Telt verkoop via Vinted mee voor de inkomstenbelasting?

Ik heb een aantal dingen via Vinted verkocht. Deze week wil ik mijn inkomstenbelasting gaan doen en ik vroeg mij daarom af of dit soort dingen dus ook meetellen voor de inkomstenbelasting. Ik heb zowel dingen gekocht van anderen als zelf verkocht op het tweedehands kledingplatform.

7.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Over het algemeen geldt dat je je eigen spullen gewoon mag verkopen. De inkomsten daarvan hoef je niet aan te geven.
Zodra je spullen inkoopt en verkoopt om daarmee winst te maken, moet je de opbrengst opgeven. Minus de onkosten en inkoopprijzen natuurlijk.
.
Een bron:
ls je een enkele lamp die je niet leuk meer vindt op Marktplaats van de hand doet, is daar natuurlijk geen sprake van. Dat hoef je niet op te geven. Maar wat als je met enige regelmaat spullen van de hand doet of je diensten aanbiedt? Welnu, de Belastingdienst kijkt niet naar de omvang van de opbrengst. Bepalend of inkomsten moeten worden opgegeven, is of er sprake is van een bron van inkomen.
Er is sprake van een bron van inkomen als het doel is om voordeel te halen uit de verkoop of verhuur van de producten of te leveren diensten. Zijn de verdiensten hoger dan de kosten en lever je de producten of diensten met enige regelmaat, dan horen de inkomsten in de aangifte te worden gemeld.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding