Waar kan ik de namen van bewoners vinden in een straat?

Voorheen kon je op internet kijken op zoek en bel en dan bond ik alle namen van de bewoners in een straat.
Waarom nu niet meer?

3 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (2)

Waarom dat niet meer kan, heeft alles te maken met de privacy-wetgeving. Het is niet toegestaan, dat je met een algemeen gegeven als een straatnaam, de naam van iemand kan achterhalen.
Met de komst van de AVG in 2018 zijn deze regels strenger dan voorheen. Daarom hebben ook internetsites hun zoekopties aan moeten passen.
En als antwoord op je eerste vraag "Waar je deze gegevens wel kunt vinden" is het antwoord waarschijnlijk dat dit helemaal niet meer mogelijk is.
Toegevoegd op 26 februari 2021 14:07: tekst
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Je kunt de deuren langs lopen en zelf even noteren welke naam bij de deurbel van een huisnummer staat, indien daar een naambordje aan toegevoegd is.
Thecis
3 jaar geleden
@Amadea
Dat is de keuze van de mensen zelf om hun namen zichtbaar te maken.
Daarbij vraagt het nogal wat werk om (bijv) in een stad van een lange straat of wijk dit handmatig te doen. Laat staan voor een hele stad.
Als deze info op internet staat, is het voor een handig iemand 5 minuten werk om van een hele stad alle woonadressen te koppelen aan de namen. AVG technisch mag dat dus niet.
SentWierda
3 jaar geleden
@Amadea en Thecis. Ik durf de stelling wel aan dat in ongeveer de helft van alle adressen of de naam ontbreekt of dat de naam van een vorige of voorvorige bewoner van jaren geleden nog steeds op de brievenbus prijkt.
Helaas is dit tegenwoordig niet meer mogelijk.
Tot ongeveer 10 jaar geleden waren op internet verschillende adres/naamzoekfuncties actief. Zoals www.zoekenbel.nl en www.telefoonnummerzoeken.net. Als je een woonplaats plus straatnaam invulde, dan kreeg je een overzicht van iedereen in die straat met een (vaste) telefoonaansluiting. Heel handig.
Maar de actualisering hiervan hield een jaar of 10 geleden op, door de opkomst van de niet vaste nummers, de 06-nummers. Zodat je nu op internet wel veel te weten kunt komen over bewoners op adressen van 10 jaar geleden maar heel weinig over anno nu.
Pas jaren later werd de AVG (privacybescherming) van kracht. De AVG heeft dus niets te maken met de lacunes van tegenwoordig.
3 jaar geleden
Angelina675
3 jaar geleden
Ja je hebt helemaal gelijk, ik dacht idd dat ik vaak zochtbop zoekenbel, jammer dat dat niet meer kan!@