Vanuit de Engelse wiki (google translate):
"Blue Whale", ook bekend als de "Blue Whale Challenge", is een sociaal netwerkfenomeen dat dateert uit 2016 en waarvan wordt beweerd dat het in verschillende landen bestaat. Het is een "spel" dat naar verluidt bestaat uit een reeks taken die door beheerders over een periode van 50 dagen aan spelers zijn toegewezen, aanvankelijk onschadelijk voordat elementen van zelfbeschadiging en de laatste uitdaging worden geïntroduceerd waarbij de speler zelfmoord moet plegen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Whale_Challenge
"Blue Whale" trok in mei 2016 voor het eerst de berichtgeving in een artikel in de Russische krant Novaya Gazeta dat veel niet-verwante zelfmoorden onder kinderen koppelde aan het lidmaatschap van groep "F57" op het in Rusland gevestigde sociale netwerk VK. Een golf van morele paniek overspoelde Rusland. [3] Het stuk werd later echter bekritiseerd omdat het probeerde een oorzakelijk verband te leggen waar er geen was, en geen van de zelfmoorden bleek een gevolg te zijn van de groepsactiviteiten. Claims over zelfmoorden die verband houden met het spel zijn wereldwijd gemeld, maar geen enkele is bevestigd.
Toegevoegd op 09 juli 2020 06:35: tekst
3 jaar geleden
De Blue Whale Challenge duikt weer op in Nederland. De NOS heeft diverse meldingen van kinderen en jongeren gekregen die zijn uitgenodigd om aan het gevaarlijke spel mee te doen. Ook in 2017 werd het in Nederland gesignaleerd.

113 zelfmoordpreventie noemt de Blue Whale Challenge op zijn website "een dodelijk spel dat gespeeld wordt via sociale media". In het spel worden jongeren aangemoedigd om in 50 dagen 50 opdrachten uit te voeren die steeds moeilijker en gevaarlijker worden en waarmee ze zichzelf kunnen verwonden. Aan het einde van het spel krijgen ze de opdracht om zelfmoord te plegen.