Moet Twitter berichten met (mogelijk) onjuiste informatie labellen als zodanig?

Twitter kan berichten met misleidende informatie labellen als zodanig. Dit is al vele malen gedaan en gister is dit ook gebeurd bij President Trump.

Enige tijd geleden is inderdaad de discussie ontstaan of platforms van social media de verantwoording hebben om berichten te labellen wanneer het kwetsend is, racistisch, maar ook als het bericht misleidende informatie bevat. Is vanuit die discussie ook een regelgeving / wetgeving ontstaan (in Amerika of in Europa) waardoor ze verplicht zijn om dit soort uitspraken te labellen?

3 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ter info
https://tweakers.net/nieuws/167026/twitter-introduceert-labels-voor-berichten-met-valse-informatie-over-covid-19.html

Het beste antwoord

Het probleem is dat er een spanningsveld is met de vrijheid van meningsuiting aan de ene kant en het in willen dammen van misbruik van dat recht.
Voorheen werden misleidende berichten door de sociale platforms óf resoluut verwijderd, óf principieel toegestaan. Beide zijn niet ideaal.

Het labelen wat door twitter en ook anderen gebeurt is een soort tussenvorm. Je respecteert de vrijheid van meningsuiting door het bericht te laten staan, maar probeert de lezer ook bewust te maken van de twijffelachtigheid van de inhoud.

Er zijn wel wettelijke regels om bepaalde berichten te verwijderen. B.v. berichten over kindermisbruik of terrorisme e.d. Er zijn geen (nauwelijks) regels over het verplicht laten staan van berichten. Twitter en Facebook zijn immers particulier bezit.

Dus écht foute berichten worden verwijderd. Zij die tegen de grens aan zitten mogen wettelijk gezien in principe blijven bestaan. De platforms zélf hebben gekozen om deze berichten te labelen. Ik vermoed juist om strengere regelgeving te voorkomen.