Is het toegestaan om logo's van voetbalclubs te gebruiken in een zelfgemaakt YouTube film?

Ik wil graag YouTube filmpjes maken waarin gebruik gemaakt wordt van logo's van professionele voetbalclubs. Is dit toegestaan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.2K
LeonardN
4 jaar geleden
Over het algemeen kun je stellen dat het gebruik van een logo om duidelijk te maken over wie of wat het gaat zelden tot nooit zal leiden tot een rechtszaak.
Een goed voorbeeld is denk ik nieuwsprogramma's die bij een uitslag ook even kort de twee logo's tonen.
Zorg ervoor dat je niet doet alsof je een commerciële band hebt of alsof je een kanaal bent dat werkt in de naam van die clubs. Als je jezelf "Ajaxvideokanaal" noemt en het Ajaxlogo steeds gebruikt, kan de verkeerde opvatting ontstaan. Waar je veel meer voor moet oppassen is het (her)uitzenden van delen van wedstrijden. Dat zit aan veel regels gebonden.
Al de videobeelden staan onder auteursrecht en uitzendrechten.

Antwoorden (1)

Ja.

Zolang het in dat geval uitmaakt van citaatrecht uit afbeeldingen.

https://www.iusmentis.com/auteursrecht/citeren/beeldcitaat/

"
Gebruik van logo's en beeldmerken
Logo's en andere beeldmerken zijn auteursrechtelijk beschermd. Het tonen van iemands logo of merk kan dus inbreuk op het auteursrecht zijn, ook als dat voor niet-commerciële doelen gebeurt. Ook hier biedt het citaatrecht uitkomst.

Zo mag je een logo best gebruiken bij een artikel over het product of het bedrijf in kwestie. Lever je kritiek op een reclamespotje, of schrijf je een artikel over merkenrecht, dan mag je stukjes uit zo'n spotje laten zien ter illustratie van de spotjes waar je het over hebt. En ook in vergelijkende reclame mag je op zakelijke wijze een logo laten zien, als dat nodig is bij de vergelijking.
"