Mag je andermans youtube video's downloaden en vervolgens uploaden als je een verwijzing of link in de beschrijving zet naar de originele video?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
TurfGraver
7 jaar geleden
Met toestemming van de eigenaar, ja.
Verwijzing is geen toestemming.
Reddie
7 jaar geleden
Wat is het nut om hetzelfde filmpje twee keer op internet te hebben?
Een link heeft hetzelfde effect.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kort en bondig: Nee! Sterker nog, je kunt zelfs je account verliezen in het ergste geval, maar iig er op rekenen dat de eigenaar/uploader dit zal melden als hij/zij zich er van bewust wordt. Veel Tubers maken gebruik van YT's "monetization" optie (ik niet, omdat ik een hekel aan reclame heb, en dus ook anderen er niet mee wil opzadelen om een zakcentje te maken), dat houdt in dat er voor/na/(soms ook) tijdens het afspelen van hun materiaal reclame wordt getoont, en hier krijgen ze geld voor; niet idioot veel, maar het kan enorm oplopen als ze veel uploads hebben en populair zijn (hoge afspeel frequentie). Ondanks dat het gros van (internet-) gebruikers inmiddels de bekende adblockers gebruiken, zijn er ook nog -schrikbarend- veel die dat niet doen, bewust of (meestal) onbewust; de omzetten kunnen tot in de honderden euro's lopen, maar bij de professionele kanalen of YT celebs (grav3yardgirl, Rhett&Link, etc) is dit tot in de duizenden elke maand; heowel je met een klein aantal evenwel een leuke bijverdienste kan maken, dus kun je je voorstellen dat deze geen inkomsten mis willen lopen. Maarrr.. niet elke Tuber is zo geldbelust, maar hebben wellicht veel tijd en moeite gestoken in hun uploads, zelfs als ze niet veel (als al) er aan verdienen is het enorm frustrerend als ze hun werk bij anderman's uploads ontdekken, want er wordt idd ontiegelijk veel gejat, en in je gelijk gesteld worden door YT is meestal ook geen sinecure voor de 'kleintjes'; wat je wél kunt doen (je ziet, ik eindig met een sprankje hoop), is de eigenaar een bericht sturen met de vraag of je hun materiaal mag her-uploaden mits je hun volledige credits vermeldt, en evt naar hun kanaal verwijst (voorafgegaan met je complimenten voor hun video(s) uiteraard). Nee heb je, de rest kun je zelf invullen. Het is zeker het proberen waard, en zien ze de aantrekkelijke bijkomstigheid van meer/extra bekendheid te verwerven met het geven van toestemming. Succes! ;)

Antwoorden (1)

Hutsefluts
Kort en bondig: Nee! Sterker nog, je kunt zelfs je account verliezen in het ergste geval, maar iig er op rekenen dat de eigenaar/uploader dit zal melden als hij/zij zich er van bewust wordt. Veel Tubers maken gebruik van YT’s "monetization" optie (ik niet, omdat ik een hekel aan reclame heb, en dus ook anderen er niet mee wil opzadelen om een zakcentje te maken), dat houdt in dat er voor/na/(soms ook) tijdens het afspelen van hun materiaal reclame wordt getoont, en hier krijgen ze geld voor; niet idioot veel, maar het kan enorm oplopen als ze veel uploads hebben en populair zijn (hoge afspeel frequentie). Ondanks dat het gros van (internet-) gebruikers inmiddels de bekende adblockers gebruiken, zijn er ook nog -schrikbarend- veel die dat niet doen, bewust of (meestal) onbewust; de omzetten kunnen tot in de honderden euro’s lopen, maar bij de professionele kanalen of YT celebs (grav3yardgirl, Rhett&Link, etc) is dit tot in de duizenden elke maand; heowel je met een klein aantal evenwel een leuke bijverdienste kan maken, dus kun je je voorstellen dat deze geen inkomsten mis willen lopen. Maarrr.. niet elke Tuber is zo geldbelust, maar hebben wellicht veel tijd en moeite gestoken in hun uploads, zelfs als ze niet veel (als al) er aan verdienen is het enorm frustrerend als ze hun werk bij anderman’s uploads ontdekken, want er wordt idd ontiegelijk veel gejat, en in je gelijk gesteld worden door YT is meestal ook geen sinecure voor de ‘kleintjes’; wat je wél kunt doen (je ziet, ik eindig met een sprankje hoop), is de eigenaar een bericht sturen met de vraag of je hun materiaal mag her-uploaden mits je hun volledige credits vermeldt, en evt naar hun kanaal verwijst (voorafgegaan met je complimenten voor hun video(s) uiteraard). Nee heb je, de rest kun je zelf invullen. Het is zeker het proberen waard, en zien ze de aantrekkelijke bijkomstigheid van meer/extra bekendheid te verwerven met het geven van toestemming. Succes! ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pieter2011
7 jaar geleden
Veel verhaal met weinig inhoud.
Echt kort en krachtig: De link naar video's op YT mag je, zonder toestemming van de maker, op andere websites plaatsen, een kopie van de video niet. Reden: het auteursrecht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jij wordt zeker niet vaak utgenodigd op feestjes. Reden: heeft niet echt iets te vertellen..