Wordt er sneller een positieve beoordeling gegeven dan een negatieve review?

Je ziet vaak op het internet sites die reviews geven over producten of diensten.

Als er veel positieve reacties zijn over een bepaald product of dienst, betekent dit dan ook gelijk dat het merendeel van de gebruikers tevreden is?
Zijn mensen sneller geneigd om een positieve reactie te geven, waardoor je niet ieders stem hebt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik kijk vaak naar reviews op onafhankelijke sites, zoals Trustpilot. Iedere webshop kan een pagina aanmaken en daarop zelfgeschreven positieve reviews plaatsen.
paulus811
7 jaar geleden
Ik denk dat bedrijven die weten dat ze een goed product en goede dienstverlening bieden, veel vaker om een recensie vragen. Ik verhuur twee vakantiehuizen en weet dat men tevreden is, standaard vraag ik dan ook om een review op zoover. Zou ik een klaagzang te horen krijgen, dan zou ik de vraag om een recensie wel eens achterwege kunnen laten...

Antwoorden (1)

Af en toe schrijf ik zelf een review. Wat mij meteen opviel is, dat ik een keer een minder goede review heb geschreven over een cursus bij NHA, dit omdat er erg veel fouten in het lesmateriaal stonden. Ik kreeg meteen een melding: "uw review wordt niet geplaatst NHA neemt contact met u op". Vervolgens kreeg ik van NHA het aanbod, dat ze mij gratis een nieuwe cursus wilden toesturen, terwijl ik de cursus al had afgerond. Tijdens de cursus had ik er ook al diverse malen over gereclameerd, de leraar begreep mijn standpunt, hij liet weten dat hij het ook had doorgegeven, maar dat er verder niets mee gedaan werd....

Soms zie je dat mensen een aankoop hebben gedaan en meteen na 2 dagen al een zeer goede review schrijven. Hier heb je natuurlijk weinig aan, want het produkt is nog maar kort gebruikt. Daarnaast kan over hetzelfde produkt een persoon wel superenthousiast zijn, terwijl een andere persoon aangeeft dat het produkt tegenvalt. De ene persoon is gewoon sneller tevreden dan de andere persoon.

Zelf denk ik dat mensen eerder een negatieve review schrijven, want als men tevreden is over een aankoop, wordt dat als "normaal" beschouwd en neemt men er de moeite niet voor om een review te schrijven.
7 jaar geleden
Pieter2011
7 jaar geleden
Ja, op veel websites worden reviews eerst gecontroleerd (= gecensureerd) en worden negatieve beoordelingen afgekeurd. Dat overkwam mij b.v. bij de website van Gamma.
De meest betrouwbare reviews vind je op 'onafhankelijke websites' zoals https://nl.trustpilot.com/ Diverse websites waar je een bestelling hebt geplaatst laten hun klanten daar reviews plaatsen, zonder dat de webwinkel zelf invloed kan uitoefenen op de inhoud.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt , over het algemeen zijn mensen juist VEEL eerder geneigd een negatieve beoordeling te schrijven, en sommige bedrijven hebben de neiging tot censuur. Als iets ALLEEN MAAR positieve beoordelingen heeft, kun je eigenlijk gewoon concluderen dat het prut is ;-)