Mag ik op mijn Youtube kanaal Snapchat video's van bekenden mensen er op zetten?

Zit er "special rechten" op die Snapchat video's. En is het erg als je video's maakt van Uitzending gemist?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Amadea
7 jaar geleden
Nee. Je moet altijd eerst toestemming vragen aan de rechthebbenden. En het lijkt mij dat je daar meestal nee op zult krijgen. Het zijn niet jouw filmbeelden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In theorie mag het allemaal niet. In de praktijk barst yt van de compilatiefilmpjes van snapchat/vines etc. Zo was dat ook ooit geen probleem voor veel muziek op YT maar dat is ondertussen aan het veranderen. Of eigenlijk al compleet verandert.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat weet ik

Antwoorden (2)

Ja, dat mag maar dan alleen als het persoon waarvan je de Snapchat video's wilt gebruiken zelf toestemming heeft gegeven, anders kan diegene je video rapporteren en kan je een strike krijgen. Veel succes met je YouTube kanaal!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Degene die de snapchat heeft gemaakt EN degene die er op staat zouden toestemming moeten geven, en je kunt het natuurlijk proberen te vragen, maar ik geef je op een briefje dat dat niet zomaar gaat lukken.

Eigenlijk is het enige dat je mag uploaden filmpjes die je zelf hebt gemaakt (en niet door een andere opname te filmen ;-)) met je eigen materiaal en mensen die toestemming moeten hebben gegeven om herkenbaar in beeld te komen.

En denk ook aan de muziek : je mag niet zomaar elk muziekje gebruiken dat je wilt, want als je daar de rechten niet voor hebt / niet voor hebt betaald, wordt je zo weer verwijderd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"en mensen die toestemming moeten hebben gegeven om herkenbaar in beeld te komen." Die uitspraak is enorm controversieel, er zijn de laatste tijd meerdere vragen hieromtrent geweest (bij GV dus). Portretrecht is een lastig te voeren argument*, in de regel mag je dus iedereen ongevraagd filmen en die video publiceren. * De andere partij moet aan kunnen voeren dat er een bepaald belang is voor hem/haar dat de video niet gepubliceerd wordt. Maar dat staat ietwat los van de vraag, er rust namelijk idd altijd auteursrecht op de filmpjes. Wat nog interessanter is, is bij wie dat recht ligt na publicatie op bepaalde sociale media. Ik heb wel eens half begrepen dat youtube ook meent dat het auteursrecht bij haar komt te liggen na publicatie op yt. Maar dat zou ik even na moeten zoeken.