Hoe werkt 'likes' kopen op facebook?

Tot mijn grote verwondering zijn er allerlei bedrijfjes waarbij je Likes kunt kopen voor je (organisatie-) Facebookpagina. Je stort geld en je krijgt er duizenden likes bij. Hoe werkt dit aan de achterkant? Krijgen al die nep-likers daar geld voor? Moeten ze actief iets doen of doet zo'n bedrijfje dat automatisch? En is het eigenlijk wel legaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Naar wat ik heb gehoord is het gewoon een of andere hack. Er zijn mensen die dat erg leuk vinden om te doen, en die geen moeite hebben met ' vals spelen' in welke vorm dan ook. Je ziet dit ook veel bij (facebook)spelletjes; dan kun je voor veel minder dan binnen het spel zelf extra levens kopen, levels vrijspelen, of 'spelletjesgeld' (credits, kronen, goudstukken, ducaten, diamanten, wat het spel ook gebruikt)kopen- soms zelfs gratis krijgen . Blijkbaar spelen veel mensen graag vals, en is het een lucratieve business.

Als het bij spellen ontdekt wordt, wordt degene die de hack laat gebruiken geband. Of dat uiteindelijk ook op facebook gebeurt durf ik niet te zeggen, maar ik ben er een warm voorstander van. Als je likes kunt kopen, hebben likes geen enkele waarde meer.
Bovendien lijkt het me ook een riskante aangelegenheid : om gebruik te maken van een dergelijke hack, moet je namelijk wel je Facebook-inloggegevens geven. Die kun je daarna dan wel weer veranderen, maar toch.....

Ik ken meerdere mensen die er in zijn getrapt (niet de meest snuggere types, en vooral voor 1 bepaald spel) en de meesten daarvan zijn uiteindelijk geband.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of het legaal is durf ik niet te zeggen. Het voelt in elk geval niet erg legaal. Je steelt alleen niet echt iets, het is een vorm van (valse) reclame voor jezelf. Je zou het zelfde kunnen bereiken door het aanmaken van tientallen of honderden valse accounts, maar dat is meer werk.
Onethisch is het in elk geval wel. Je kunt aan de hand van de hoeveelheid likes dus per definitie niet meer op een facebook-bedrijfje vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik begrijp je aversie tegen het kopen van likes, Marleen, maar je vergeet de vraag te beantwoorden: "Hoe werkt het ?" (De min is niet van mij, maar ik begrijp 'm wel.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar ben ik mee begonnen ; het is een hack. Hoe doe precies in elkaar steekt weet ik - gelukkig - niet.

Andere antwoorden (1)

Het is eigenlijk heel simpel. Je hebt 1 programma waar je allemaal accounts kan invoeren, dus moet je eerst 10000en accounts hebben om likes te kunnen geven. Als je deze accounts hebt hoef je deze alleen in te voeren op het programma en je bent bijna klaar. Wat je nu nog moet doen is het geven van de link waar likes op moet worden gegeven en de hoeveelheid en klaar-is-kees.

Het is in ieder geval niet in strijd met de wet maar of het mag van Facebook?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kopen van likes mag niet volgens de regels van facebook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En toch gebeurt het op grote schaal, ik zie slimmeriken 'live' gaan met een organisatiepagina die meteen zo'n 5000 likes heeft.