Hoe kan ik een gratis eigen social netwerk opzetten?

Ik wil voor onze vereniging graag een social netwerk opzetten. Probleem is dat ons budget minimaal is, en dus liefst gratis. Heb diverse sites geprobeerd (ning, spruz, etc) maar die zijn allemaal niet -meer- gratis of slechts korte tijd. Ik ben niet voldoende thuis in php om het zelf te bouwen, dus...tsja, hoe verder?

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik heb al enkele reacties ontvangen die mij verwijzen naar facebook, mijn dank hiervoor. Ik ben absoluut geen liefhebber van facebook, maar als 'noodoplossing' zou het een optie kunnen zijn. Kun je met zo'n pagina dan ook de 'look & feel' aanpassen, of blijft het altijd duidelijk dat het een facebook pagina is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het beste kun je een Facebook groep aanmaken. Je kunt hierin berichten plaatsen, foto's en filmjes uploaden, documenten plaatsen en natuurlijk Liken en reageren op ieders bericht.

Waarschijnlijk zal dit voor niemand een probleem zijn aangezien vrij veel mensen Facebook hebben.

Wat betreft het afschermen, je kunt kiezen voor:
een openbare groep; iedereen kan de berichten en leden bekijken.
een besloten groep; iedereen kan de leden zien, alleen leden zien de berichten.
een geheime groep; behalve leden ziet niemand de berichten en leden.

Je kunt ervoor kiezen dat mensen zonder jouw toestemming geen lid worden, dus dat zit ook wel goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad; zoals eerder gezegd kan je best een groep maken op Facebook, kost je helemaal niks en is gratis…

"Hoe een groep aan te maken"

In de linkerkolom op je Nieuwsoverzicht, onder je naam, klik je op Groep maken… In het venster dat verschijnt vul je de groepsnaam is, bijvoorbeeld voetbalvrienden of witte wijn fans. Daaronder kun je de leden invoeren. Als je een letter intypt, verschijnen automatisch al je vrienden op Facebook waarvan de naam of achternaam begint met de letter die je ingetypt hebt. Bijvoorbeeld: als je de J intypt dan verschijnen Jan de Vries, René de Jong en Joris Jansen. Door op je vrienden te klikken zet je ze in de lijst om lid te worden van de groep. Als je op de button Maken drukt, dan maak je de aangeklikte vrienden automatisch lid van de groep.
"Status van de groep: Open, Besloten of Geheim"
Vervolgens kan je in het veld eronder aangeven welke status je groep heeft: Open, Besloten of Geheim. De standaardinstelling is Besloten en dat betekent dat iedereen op Facebook de groep en de leden kan zien, maar de inhoud is alleen zichtbaar voor leden van de groep. Als je de status van Besloten in Open verandert, dan kan iedereen op Facebook de groep zien en lid worden. De groep verschijnt in zoekopdrachten en alle content is openbaar voor alle gebruikers die de groep bekijkt.
Als je de status daarentegen op Geheim zet, dan verschijnt de groep niet in zoekopdrachten. Niet-leden kunnen niets zien van de groep: noch de naam, noch de namenlijst van de leden. De naam van de groep verschijnt ook niet op het Profiel van de leden.

"Gegevens bewerken en Instellingen wijzigen"

Als de groep eenmaal is aangemaakt en je op je Nieuwsoverzicht op de groepsnaam klikt, dan verschijnt er rechtsbovenaan de pagina de button Groep bewerken. Door hier op te klikken kan je Algemenen gegevens invoeren, zoals een omschrijving van de groep. Ook kan je een profielfoto uploaden of maken en kan je de status wijzigen. Door op Instellingen te wijzigen te klikken kan je instellen hoe de berichtgeveing plaatsvindt.

"Eenvoudig en snel"

Met deze nieuwe functie is het dus erg makkelijk en snel om een groep aan te maken en content te delen met de leden van die groep.
Alle groepsleden kunnen vervolgens berichten, links, foto’s, video’s, evenementen en documenten plaatsen om met de ander leden te delen.