Weet iemand een betaalbare en makkelijke manier om oude foto's te digitaliseren?

Voor een feest willen we al onze oude en nieuwe foto's op een groot scherm tonen. Helaas zitten alle oude foto's nog in albums. Een fotograaf vraag mee dan 1 Euro per foto voor het digitaliseren. Weet iemand een goedkopere (en geschikt voor digibeet) manier om dit zelf te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je een echte digibeet bent, dan zal je moeten leren hoe je dit wel kunt worden, of je kunt het uitbesteden. Zo te horen heb je ook geen kennissen die je kunnen helpen.

Ook kan je foto's maken van die oude foto's. Dat antwoord is al gegeven, maar niet op een zonnige dag, maar op een bewolkte dag bij het raam.
Dan heeft je camera het minste moeite met de kleurzwemen en heb je geen harde schaduwen die je moet wegwerken. Een bewolkte dag zal het licht op de foto egaal verdelen.
Maar wel een statief gebruiken en het zou handig zijn om een soort van schilderij ezel te gebruiken waarop je de foto kan leggen. Een witte achtergrond maken van een A3 vel papier.
De foto dan schuin naar het raam toe en je eigen camera daar haaks op. Deze staat dan tussen het raam en de foto, maar niet in de weg.
Het beste is dan om toch even bij een fotozaak een grijskaart te halen en dan deze te gebruiken om je digitale camera in te stellen (sluitertijd, diafragma en witbalans). Een handmatige instelling en je hoeft alleen maar snel de foto neer te zetten en de digitale foto te maken, dan de volgende foto en de volgende. Zo kan je heel snel achter elkaar werken. Ik hoop dat je een spiegelreflexcamera hebt.
Zorg dat je witte handschoenen hebt en een blaasbalg helpt ook om de stofjes weg te blazen.
Gebruik de afstandsbediening op je camera, of eventueel de zelfontspannerfunctie. Zodat je de camera niet hoeft aan te raken en je misschien nog bewegingsonscherpte krijgt.

Ook kan je een fotoscanner huren. Ook duur hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi volledig en duidelijk antwoord!
+1

Andere antwoorden (3)

Ik zou proberen het album bladzij voor bladzij in te scannen met mijn eigen printer/scanner. Gewoon op mijn eigen pc.
Geeft misschien niet het allerbeste resultaat, maar vaak gaat zoiets heel goed! In elk geval goed genoeg om te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik vaak doe is een foto van de foto maken.
Leg het fotoalbm op een sterk verlichte plek en probeer zonder schittering de foto's te maken. Lukt altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met je digitale fotocamera fotograferen. Het beste resultaat krijg je als je op een zonnige dag buiten fotografeert, en liefts met een statief.