Hoe gaat het vervalsen van geld in zijn werking en waarom kunnen kunnen criminelen die geld vervalsen niet gewoon precies dezelfde briefjes maken?

Ik heb een hele tijd geleden op internet (ingescande) briefjes van 5 euro gezien (uiteraard gedownload) met die watermerken en hologrammen etc. lijkt net echt. Met een printer die dubbelzijdig kan printen zou je ze volgens mij zo uit kunnen printen. Of is er speciaal papier ofzo die door niemand te krijgen is behalve door de .... overheid?
Of is het de inkt? aangezien ik ergens gelezen heb dat je de kleuren goud en zilver alleen met de kleur wit kunt maken. en die kleur inkt is volgens mij nergens te verkrijgen.

Ik stel deze vraag namelijk omdat ik laatst een briefje van 20 had die nep was. of ja nep. Heb het briefje bij een of andere winkel terug gekregen als wisselgeld. En toen ik het ging uitgeven bleek het ineens niks meer waard te zijn :-(

Ik weet niet of ik die briefjes van 5 euro als afbeelding mag toevoegen? Zo ja. dan upload ik ze even.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (6)

Ik denk dat je dat valse printje van 5 Euro best mag plaatsen, maar je moet het dan wel voor alle zekerheid even bewerken, b.v. met de tekst eroverheen "specimen".
Dan kan je niks gebeuren. ;-)

Het probleem voor mensen die geld vervalsen is niet zo zeer het uiterlijk. Met die prachtige printers van tegenwoordig is heel veel mogelijk.
Ik denk dat het probleem is, om ook andere kenmerken dan het zicht te maken. Zoals hologrammen, en ook heel simpel, de dingen die je kunt voelen op papiergeld. Want op bepaalde plekken zitten oneffenheden, en om dat na te maken is heel lastig of heel kostbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zitten veel meer veiligheidskenmerken in zo'n briefje dan je denkt:

- het papier is uit katoenvezels gemaakt, dat kun je voelen
- veel onderdelen zijn in reliëf gedrukt
- het biljet heeft een watermerk en een iriserende streep en een donkere streep die je ziet als je het tegen het licht houdt
- in de biljetten van 50 euro en meer zit een foliehologram en zit kleurveranderende inkt in de cijfers.

Zie: http://krant.telegraaf.nl/krant/euro/teksten/euro.veiligheid.html

Dus simpelweg kopiëren is niet genoeg, je hebt speciaal papier nodig, speciale inkt, speciale druktechnieken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plz 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plz 1
Euro's namaken mag dan moeilijk zijn, het is nog steeds eenvoudig om Amerikaanse dollars te vervalsen. Het slechts beveiligde geld ter wereld. Er zijn daarom ook voor miljarden aan valse dollars in omloop.
Een beetje drukker, maakt er zo een stapel van zonder grote problemen. Ze kunnen er uit zien alsof ze niet van echt te onderscheiden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er worden zeer geavanceerde technieken en machienes gebruikt die niet vrij te verkrijgen zijn dat maakt produktie door hobbyisten lastig
met dat valse 20 eu biljet zou ik even rond gaan leuren het kan zijn dat je er een echte voor terug krijgt bij de nederlandse bank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk naar de film the Counterfeiters 2007.
men doet dat met 3 dimension apparatuur tegenwoordig.
de film speelt zich af in de 2e wereldoorlog.waar men joden dwingt om vals geld te maken.dat u dat weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste vraagsteller, Goeie vraag!
Als je naar een biljet kijkt dan is het niet één van de beveiligingen die het vervalsen bemoeilijkt, maar is het de veelheid!
Hologram strip, Fluorescerende inkt, color shifting ink, voor- en keerzijde exact op elkaar liggend, waardoor doorkijkregisters ontstaan, inkt alleen zichtbaar met roodfilters, microprint (de druk is zo fijn, dat zelfs met een loep de tekst nauwelijks leesbaar is!), papier dat van een combinatie van Linnen, Katoen en andere pulp gemaakt is, soms niet eens meer een natuurlijke grondstof, maar gebruikt men polymeren of tyvek. Kijk maar eens naar het Australische of Indonesische moderne geld! Hierin zitten zelfs doorkijkjes die volledig transparant zijn! Met watermerk erin dat zowel donkere als lichtere delen kent dan het reguliere papier, vernis van diverse soorten, diepdruk met lithografie, irisdruk. En dan zijn er ook nog de "bewuste fouten" door de drukker en/of ontwerper in het ontwerp ingebracht om de vervalser om de tuin te leiden.
Met andere woorden: Je kunt een of enkele van de echtheidskenmerken best namaken. Maar om ze allemaal te kunnen reproduceren moet je zoveel investeren dat het de "gemiddelde" vervalser niet lukt.
Het meest "gemiste" echtheidskenmerk is het watermerk.
Je ziet dan vaak dat dit in een lichte inkt op de keerzijde gedrukt is.
Een andere die vrijwel altijd gemist wordt is het hologram.
Deze is bij vervalsingen vrijwel altijd van inferieure kwaliteit en wanneer deze achter de diepdruk hoort te liggen, ligt deze er vaak op.
De biljettenmakers zijn altijd bezig hun technieken te verbeteren. Zo is men in Amerika reeds meer dan 10 jaar bezig alle biljetten te vervangen en te voorzien van moderne echtheidskenmerken.
Men gaat hierin heel ver. Er is zelfs een convenant met software producenten die drivers van scanners en printers voorzien van een techniek waarbij specifieke informatie van biljetten die niet vervalst moeten worden (omdat ze nog in omloop zijn) is opgeslagen. Bij het scannen en/of afdrukken loopt het programma fout met een foutmelding. Hetgeen erg lastig is als je redacteur van een blad bent en afbeeldingen wilt afdrukken!

Ben je geïnteresseerd geraakt in papiergeld (zoals ik :-) kijk maar eens op mijn website wat er allemaal aan Nederlands papiergeld gemaakt is!
http://www.patrickp.nl/chronology.htm

Neem maar eens contact op als je er (nog) meer over wilt horen. Ben nu 31 jaar met geld bezig en nog lang niet uitgeleerd (of verteld).

Patrick Plomp.